به گزارش پارس به نقل از فارس، « سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی» سفیر ایران در ترکمنستان  در عشق‏ آباد ضمن اعلام این مطلب با اشاره به اینکه مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان به همراه ریاست جمهور این کشور در یک تعطیلات ده روزه بسر می ‏ برند، تصریح کرد که اطلاعاتی که ما از وزارت خارجه ترکمنستان و نیز در جریان صحبت های اینجانب با معاونین وزیر خارجه این کشور داشتم، اعلام کردند که « قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب کشورمان به تهران خواهند رفت.

سفیر ایران در عشق‏ آباد افزود: هر وقتی که ما چنین مراسمی برگزار می‏ کنیم، مقامات دو کشور در سطح بالا، روسای جمهور دو کشور دوست و برادر همواره در آنها شرکت می‏ کنند که حضور رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تحلیف ریاست جمهور منتخب کشورمان از روابط بسیار خوب و برادرانه که بین دو کشور چه به لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی خبر می دهد و این سفر نیز در این راستا انجام می‏ شود.

هاشمی گلپایگانی گفت: قطعا در جریان سفر رئیس جمهور محترم ترکمنستان به تهران، ملاقات‏ های مفید دوجانبه با رئیس جمهور محترم منتخب کشورمان جناب آقای دکتر « روحانی» و سایر مقامات عالی رتبه دولت کشورمان نیز انجام خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب ایران، یک نگاه ویژه همکاری با همسایگان دارند و این نگاه در پاسخی که در جواب تبریک رئیس جمهور ترکمنستان برای ایشان فرستاده اند، کاملا روشن و متجلی است و با این توجهی که رئیس جمهور منتخب کشورمان دارند، مطمئن هستم که روند رو به رشد روابط دو کشور همچنان با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی تصریح کرد: من در این مدت سه سال و چند ماهی که به عنوان سفیر ایران در عشق ‏ آباد فعالیت می ‏ کنم، بطور هر روز شاهد حجم بیشتر روابط در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تبادلات کالاها و صادرات و واردات بودیم به نحوی که در این مدت حجم روابط اقتصادی از حدود ۳ میلیارد دلار به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده است که این موضوع خود نشان دهنده عزم مقامات ارشد ۲ کشور در توسعه روابط فیمابین است.

وی خاطر نشان کرد: در سفری که رئیس جمهور محترم کشورمان در جشن جهانی نوروز در ترکمنستان داشتند، در ملاقات دوجانبه ایشان صحبت شد که حجم مبادلات بازرگانی و کالا بین دو کشور در سالهای آینده به به رقم معادل ۱۰ میلیارد دلار برسد که این موضوع نشان دهنده ظرفیت همکاری دو کشور است.

پیش از این نیز حضور روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب کشورمان در تاریخ سیزدهم مرداد ماه از منطقه آسیای مرکزی قطعی شده است