به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بخبرگزاری فرانسه نوشت، این پیشنهاد جدید پس از آن مطرح می شود که شش دور مذاکرات با هدف احیای مجتمع صنعتی کائسونگ که با سرمایه گذاری کره جنوبی فعالیت می کرد و از ماه آوریل تاکنون تعطیل شده، پیشرفت کمی نشان داده اند.

ریو کیل- جائه، وزیر اتحاد دولت سئول که مسئول روابط فرامرزی است به خبرنگاران گفت: ما اکنون برای آخرین بار پیشنهاد مذاکره برای بحث بر سر مجتمع کائسونگ را می دهیم. سئول امروز (دوشنبه) در مرز یک پیشنهاد رسمی را ابلاغ خواهد کرد.

وی اشاره ای به این که چه زمان مذاکرات برگزار خواهد شد نکرد.

مجتمع صنعتی کائسونگ در سال ۲۰۰۴ ساخته شد و از معدود نهادهای همکاری میان دو کره بود. این مجتمع در بحران های قبلی بین دو کره همچنان فعال مانده بود اما در نهایت قربانی تنش های دو ماهه میان دو کره پس از آزمایش هسته ای کره شمالی شد.

پس از آنکه کره شمالی در آوریل ۵۳ هزار کارگر خود را از منطقه صنعتی کائسونگ و در اوج تنشها با کره جنوبی خارج کرد تولید در این مجتمع متوقف شد.

ریو کیل- جائه تاکید کرد: کره جنوبی از کره شمالی می خواهد مسئولیت آنچه که به گفته سئول بستن یک جانبه منطقه صنعتی کائسونگ توسط پیونگ یانگ است را به عهده بگیرد و تضمین کتبی بدهد چنین اتفاقی دیگر در آینده رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان ساخت: ما خواهان پاسخی صریح از سوی کره شمالی در خصوص جلوگیری از روی دادن مجدد این اتفاق هستیم. در غیر این صورت ما دیگر گزینه ای نخواهیم داشت به جز اینکه تصمیم بزرگی بگیریم تا جلوی ضررهای حتی بزرگتر از این را در آینده بگیریم.

ریو کیل- جائه در اقدامی مشخص به منظور کشاندن پیونگ یانگ به دور جدید مذاکرات گفت: سئول امروز (دوشنبه) پنج محموله کمک های انسان دوستانه به کره شمالی به ارزش ۱.۲۵ میلیون دلار را تصویب خواهد کرد.