به گزارش پارس به نقل از ایسنا، خرابی های گسترده در این منطقه حاکی از نبردهای سنگینی دارد که طی سه روز اخیر در منطقه خالدیه و نواحی اطراف آن در جریان بوده است. براساس اعلام منابع نظامی سوری، مسجد خالد بن ولید ستاد عملیاتی مجموعه های مسلح و به خصوص جبهه النصره بوده است.

منطقه الخالدیه در حمص یکی از مراکز اصلی مخالفان نظام و به خصوص جبهه النصره محسوب می شود و این در حالی است که نیروهای موسوم به ارتش آزاد در کنار نیروهای تکفیری النصره در این شهر علیه ارتش سوریه می جنگند از همین رو سقوط الخالدیه برای هر دو نیروی مخالف نظام بسیار گران تمام خواهد شد و این در حالی است که الخالدیه از نظر نظامی ارزشی برابر با القصیر در غرب سوریه دارد که راه دسترسی ارتش سوریه به آب های آزاد در منطقه ساحلی در لاذقیه، طرطوس و بانیاس را آسان و هرگونه ارتباط بین لبنان و نیروهای مخالف مسلح نظام را قطع می کند.

ارتش سوریه طی روزهای اخیر از دو منطقه تحت تصرف مخالفان در باب الدریب و باب الهود در شهر حمص نبردهای سنگینی را با استفاده از همه امکانات نظامی آغاز کرده است. با حمله ارتش سوریه به این دو منطقه نیروهای ارتش آزاد سوریه نیز در الحمیدیه و الورشه تحت محاصره در آمده اند.

حمله گسترده ارتش سوریه به حمص در حالی آغاز شد که همه نگاه ها به حلب دوخته شده بود و بسیاری بر این گمان بودند که ارتش سوریه پس از القصیر متوجه حلب خواهد شد اما حمله گسترده ارتش سوریه به حمص همه گمانه زنی های قبلی را بر هم زد.

حمص برای نظام سوریه در ادامه نبردها در شمال و غرب سوریه از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است کما این که منطقه الخالدیه در حمص نیز جایگاهی کمتر از حمص در نقشه کلی سوریه ندارد زیرا الخالدیه علاوه بر آن که ستاد عملیات مجموعه های مسلح مخالف نظام به شمار می رود، هم راه امدادرسانی برای دیگر مناطق حمص به شمار می رود و هم تنها منطقه ای است که در صورت شکست مخالفان در حمص، مجموعه های مسلح از این گذرگاه می توانند به سوی مراکز دیگر و از جمله حماه عقب نشینی کنند.

شاید به دلیل دست برتر ارتش سوریه در حمص و اطلاع قبلی ارتش موسوم به آزاد سوریه از عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه به این منطقه بود که سران ائتلاف مخالفان سوری در استانبول از مجامع بین المللی خواستند که برای قبول آتش بس در ماه مبارک رمضان در این شهر، نظام سوریه را تحت فشار قرار دهند.

شبه نظامیان جبهه النصره در منطقه الخالدیه و به شکل خاص در پیرامون مسجد خالد بن ولید در این منطقه استحکامات نظامی بسیار گسترده ای را به خصوص در شبکه تونل های زیر زمینی ایجاد کرده بودند از همین رو سقوط این منطقه نمی تواند کار آسانی برای ارتش سوریه تلقی شود.

ارتش سوریه در حالی این حملات گسترده را آغاز نمود که پیش از آن توانسته بود منطقه تلکلخ در نزدیکی مرز لبنان را تحت کنترل خویش در آورد. تلکلخ یکی از روستاهای سوریه در مرز مشترک با لبنان است که طی دو سال اخیر مرکز مهم اصلی انتقال نیرو و سلاح از شمال لبنان به سوریه به شمار می رود. سران جبهه النصره پس از شکست در القصیر و روستاهای اطراف آن و نیز شکست در تلکلخ همگی به سوی الخالدیه در حمص رفتند و استحکامات دفاعی و ستادهای نظامی خود را با تکیه بر کمک های نظامی و لجستیک سعودی و ترکیه در این منطقه مستقر کردند.

پاکسازی شهر حمص از وجود مجموعه های مسلح ضد نظام، مناطق میانی سوریه به سوی غرب از دمشق تا القصیر و از القصیر تا حمص و از حمص تا طرطوس و از این شهر تا لاذقیه را کاملا امن می کند علاوه بر این که ارتباط لبنان با مجموعه های مسلح به خصوص از مناطق شمالی و شمال شرقی این کشور با سوریه را کاملا قطع می کند.

علاوه براین نظام سوریه با تسلط بر حمص امنیت دمشق را بیش از پیش تضمین می کند زیرا با سقوط حمص توسط ارتش سوریه، نیروهای مخالف نظام ارتباط نظامی شان با منطقه دمشق و اطراف آن قطع شده و امنیت پایتخت سوریه افزایش پیدا می کند و این همه در حالی است که طی سه ماه اخیر مجموعه های مسلح ضد نظام اعم از نیروهای سلفی و تکفیری و نیروهای ارتش آزاد سوریه از نبرد بزرگ دمشق سخن می گفتند و اگر فرض بر این بوده که چنین نبردی در راه بوده است با تسلط ارتش سوریه بر حمص نظریه نبرد بزرگ دمشق و تسخیر پایتخت توسط مخالفان نیز پایان می یابد.

ارتش سوریه با تجربه نبردهای القصیر، استراتژی حمله به منطقه الخالدیه در حمص را طرح ریزی کرده است اما دراین جا یک اختلاف اساسی با القصیر وجود دارد بر همین اساس ارتش سوریه این بار با محاصره همه نواحی اطراف حمص هیچ راهی را برای فرار و عقب نشینی مجموعه های مسلح باز نگذاشته است، در حالی که در نبردهای القصیر منطقه شمالی آن را برای عقب نشینی شبه نظامیان مخالف نظام باز گذاشته بود، از همین رو انتظار می رود نبردهای الخالدیه به منظور پاکسازی آن تا دو هفته به طول انجامد. از سویی دیگر در القصیر امکان اعزام نیرو و ارسال سلاح از سوی مخالفان از منطقه حمص و حماه وجود داشت اما در حمص اکنون مخالفان هیچ راه امدادی برای حمایت از نیروهای خود در حمص را ندارند زیرا ارتش سوریه منطقه حمص را تحت محاصره کامل خویش قرار داده است.

روزنامه های گادرین و تایمز انگلیس همزمان با آغاز نبردهای ارتش سوریه برای تسلط بر الخالدیه نوشتند که سقوط این منطقه و سیطره کامل ارتش سوریه بر حمص همه راه های امداد مخالفان مسلح در غرب سوریه و نیز مناطق اطراف دمشق را قطع کرده و دست مخالفان از شمال و شمال شرقی لبنان کاملا کوتاه می شود و خسارت های جبران ناپذیری را به شبه نظامیان مخالف نظام وارد می کند.

این در حالی است که ارتش سوریه باید عملیات خود را در شمال حمص در منطقه رستن ادامه دهد و این مناطق را نیز پاکسازی کند امری که نقشه سیطره کامل ارتش سوریه بر شهر حماه سوریه را نیز تحقق خواهد بخشید. در همین حال از هم اکنون نگاه ارتش سوریه به منطقه عرسال لبنان است که تحت کنترل کامل مخالفان مسلح نظام سوریه است و در صورت پاکسازی حمص و مناطق مجاور شمالی مرز لبنان با سوریه، عرسال تنها منطقه ای در غرب سوریه و در شرق لبنان خواهد بود که می تواند در زمینه اعزام نیرو و امکانات نظامی به سوریه جهت حمایت از مجموعه های مسلح ضد نظام اقدام کند.