به گزارش پارس به نقل از کیهان، در فهرست هایی که توسط نشریات زنجیره ای (از جمله روزنامه های شرق، اعتماد، آرمان، بهار، آفتاب یزد و… ) و وابسته به پدرخوانده های کارگزاران و مشارکت منتشر می شود از جمله این اسامی غالبا برای تصدی معاونت یا وزارت تکرار می شود؛ محمدعلی نجفی، مسعود نیلی، مرتضی بانک، عیسی کلانتری، محمود حجتی، اسحاق جهانگیری، توفیقی، نامدار زنگنه، فرجی دانا، ظریفیان، اطاعت، صفدرحسینی، ظریف، روغنی، سهراب پور و… شماری از اعضای دولت اصلاحات و سازندگی.


خاطر نشان می شود برخی اسامی منتشره در فتنه های ۷۸ و ۸۸ نقش فعالی ایفا می کردند.
نشریات زنجیره ای و فعالان سیاسی اصلاح طلب اصرار دارند از این طریق چنین القا کنند که رئیس جمهور منتخب هیچ استقلالی از خود ندارد!


شاید به همین دلیل هم هست که یک عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مدعی شد: همه باید این را بدانند که گفتمان اعتدال رای نیاورد؛ چرا که اعتدال گفتمان نیست و این گفتمان اصلاح طلبی بود که رای آورد.
ژاله فرامرزیان در گفتگو با خبرنگار مهر رای روحانی را منبعث از تائید خاتمی، هاشمی وگفتمان اصلاح طلبی دانست و با تاکید بر اینکه شعار اعتدال روحانی یک رویه است نه گفتمان، افزود: شعار اعتدال یک گفتمان و تفکر سیاسی نیست و روحانی باید این اعتدال را تعریف کند.


وی گفت: همه باید این را بدانند که گفتمان اعتدال رای نیاورد؛ چرا که اعتدال گفتمان نیست و این گفتمان اصلاح طلبی و مشی سیاسی و تلاش ارزشمند هاشمی و خاتمی بود که موجب توفیق روحانی در انتخابات شد!
این اظهارات و انتشار فهرست های القایی و تحمیلی در حالی است که روز گذشته عارف ضمن سخنانی در مشهد هشدار داد: باید دست روحانی در انتخاب کابینه باز باشد زیرا اگر رئیس دولت احساس کند نیرویی به او تحمیل می شود باعث ایجاد فتنه و دعوا خواهد شد. پیش از این خاتمی مسجد جامعی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی کرده بود که در پی ابراز ناخرسندی دکتر روحانی مجبور به پس گرفتن حرف خود شد.


از سوی دیگر نمایندگان مجلس ضمن تأکید بر لزوم شفافیت و مرزبندی نامزدهای عضویت کابینه با فتنه گران و جریان های معارض نظام، خواستار تعامل بیشتر با مجلس در معرفی وزرا شده اند.


مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران دراین باره تأکید کرد: مجلس به هیچ وجه به افراد تندرو رأی نمی دهد.
وی در مصاحبه با آریا اظهار داشت: رأی اعتماد مجلس بستگی به وزرایی دارد که آقای روحانی معرفی می کند. مجلس در تأیید وزرای کابینه چند مساله را ملاک قرار می دهد اول بحث اعتدال است. رئیس جمهور منتخب افراد تند را معرفی نکند. مردم هم انتظار دارند وزرایی وارد کابینه شوند که جنجالهای سیاسی به راه نیاندازند.
وی تصریح کرد: مساله دوم که برای مجلس حائز اهمیت است توانایی، تخصص و تجربه مدیریتی افراد معرفی شده است همچنین سلامت کاری وزراء را نیز مجلس ملاک انتخاب کابینه قرار خواهد داد.


در همین زمینه اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس می گوید: رویکرد مجلس مخالف حضور افراد تندرو در کابینه است حال این افراد تندرو از هر طیف یا گروهی باشند. عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت گفت: افراد تندور منافع جناحی و گروهی را به منافع ملی و جایگاهی که می خواهند احراز کنند ترجیح می دهند و مجلس با چنین افرادی مخالف آنهاست.


نماینده مردم مسجد سلیمان تاکید کرد: پیش بینی می شود با رویکردی که آقای روحانی انتخاب کرده اند چنین افرادی معرفی نخواهند شد. اما اگر معرفی شدند مخالفت مجلس قطعی است.
وی ادامه داد: امکان عدم رای اعتماد مجلس به ۳ الی ۴ وزیر وجود دارد.
جلیلی اظهار داشت: هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در تلاشند تا با برگزاری نشست های مشترک درخصوص کابینه با یک هم افزایی عمل شود.


همچنین رمضان شجاعی کیاسری سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در جمع خبرنگاران گفت: گمانه ها بر این است که رئیس در روز مراسم تحلیف می خواهد اعضای کابینه را معرفی کند.


وی با انتقاد از غافلگیر کردن مجلس خاطر نشان کرد: قطعا شناخت کافی از وزرای کابینه به دلیل محدودیت زمانی برای نمایندگان حاصل نمی شود لذا تقاضا این است که اعضای قطعی و احتمالی کابینه را یک هفته قبل از مراسم تحلیف در معرض داوری قرار دهند.


وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید به وزرای پیشنهادی برای مدیریت چهارساله بر وزارت خانه های تخصصی رای اعتماد دهند اما تاکنون علی رغم نزدیک شدن به زمان مراسم تحلیف هیچ یک از کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس از گزینه ها اطلاعی ندارند.


وی تاکید کرد: تاکنون حتی کمیسیون ها و فراکسیون های تخصصی به مشاوره هم گرفته نشده اند سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت تاکید کرد: با توجه به سابقه طولانی و ارزشمند روحانی در مجلس مستحضرند بدنه مجلس و کلیت مجلس باید نسبت به پذیرش و رای اعتماد به اعضای کابینه اقناع گردد تا در شروع کار دولت جدید شاهد تعامل و همکاری خوب بین مجلس و دولت باشیم. خدای ناکرده به دلیل غافلگیر شدن و عدم شناخت کافی نمایندگان ممکن است تعدادی از وزرای پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد نشوند.


فراکسیون اصولگرایان نیز با صدور بیانیه ای ۶ شرط از جمله « اعتقاد به مبانی انقلاب و التزام به ولایت فقیه، عدم فعالیت در فتنه یا جانبداری از آن، سلامت مالی و اخلاقی، تجربه مدیریتی کافی و روحیه تعامل با مجلس را ملاک خود برای دادن رأی اعتماد توصیف کرد.