به گزارش پارس به نقل از فارس، نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره در ابتکاری جدید طرحی را مطرح کردند که در آینده تنها زمانی سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) می تواند از تماس های افراد جاسوسی کند که بحث افراد مظنون در میان باشد.

حدود بیش از یک ماه پیش « ادوارد اسنودن» مأمور سابق « سیا» در مصاحبه با روزنامه انگلیسی « گاردین» فاش کرد که نهادهای امنیتی آمریکا از جمله « اف بی آی» و سازمان امنیت ملی این کشور تماس های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و حتی شهروندان دیگر کشورها را مورد جاسوسی قرار می دهند.

افشای این مطلب موجی از اعتراضات به این اقدام را برانگیخت اما « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا این اقدام را راهی برای مبارزه با ترویسم دانست.

طبق طرح کنگره، در صورتیکه آژانس امنیت ملی از حیطه اختیارات خود پا فراتر بگذارد، بودجه اختصاصی آن کاهش خواهد یافت.

با اینحال، کاخ سفید خواستار رد این طرح از سوی مجلس نمایندگان شده است و اعلام کرد که با از کار انداختن شتاب زده یکی از ابزارهای مبارزه با تروریسم توسط نیروهای اطلاعاتی مخالف است.

چندی پیش نیز یک دادگاه مخفی آمریکا مجوز نظارت بر مکالمات تلفنی را تمدید کرده است و مقامات آمریکا اعلام این تصمیم را نشانه شفافیت بیشتر دانستند.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا باید در روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه (۲۴ یا ۲۵ ژوئیه) در چارچوب بحث های مجلس، در خصوص بودجه دفاعی این طرح نمایندگان « میشیگان» نیز تصمیم بگیرد و

این نخستین رأی گیری کنگره پیرامون اختیارات آژانس امنیت ملی (NSA) از زمان افشای برنامه جاسوسی آمریکا از سوی اسنودن محسوب می شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، این درخواست اقدامات آژانس امنیت ملی در آمریکا را در بر می گیرد و عملکرد آن در آلمان و دیگر کشورها را شامل نمی شود.