به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه « دیلی تلگراف» انگلیس گزارش داده است که صدها نفر از اعضای گروه های مخالف دولت سوریه که از پیروزی در برابر نظام این کشور ناامید شده اند، در حال تسلیم شدن و پناه بردن به دولت هستند.

تلگراف در این مورد نوشته است: با گذشت بیش از دو سال از آغاز درگیری ها در سوریه، توهم نیروهای جهادی مبنی بر وقوع « انقلاب» در سوریه به حس شکست تبدیل شده است. اکنون تعداد زیادی از مخالفان مسلح در حال امضای امان نامه هایی هستند که حکومت « بشار اسد» ارائه کرده است.

همزمان خانواده های مخالفان هم در حال نقل مکان به مناطق تحت کنترل دولت هستند، چراکه با ادامه عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان، این مناطق را محلی امن تر برای خود می دانند.

به نوشته تلگراف، این روند نشانگر افزایش اعتماد به دولت سوریه است. حکومت سوریه وزارتخانه ای تحت عنوان « آشتی ملی» را مامور کرده است تا راهی جهت بازگشت مخالفان ایجاد کند.

« علی حیدر» وزیر این وزارتخانه چندی قبل خطاب به مخالفان گفته بود: پیام ما این است که اگر شما واقعا می خواهید از سوریه دفاع کنید، سلاح خود را بر زمین بگذارید و از راه صحیح یعنی مذاکره و گفت وگو از سوریه دفاع کنید.

حیدر که به عنوان شخصی میانه رو در سوریه شناخته می شود، اعلام کرده است که هریک از مخالفان که سلاح خود را تحویل دهد، امان نامه دریافت می کند.

تلگراف گزارش داده است که تعدادی از مخالفان این امان نامه ها را پذیرفته اند، هرچند که این تعداد در مقایسه با مجموعه کسانی که در سوریه می جنگند، هنوز محدود است.

« محمد» یکی از مخالفان مسلح اهل الرقه است که هویت کامل خود را فاش نکرده. او می گوید: من برای انقلاب می جنگیدم، اما حالا فکر می کنم آنچیزی را که برای آن می جنگیدیم از دست داده ایم. الان شهر به دست تندروها افتاده. خانواده من به شهرهای تحت کنترل دولت رفته اند، چراکه شهر خودمان خیلی ناامن است.

« زیاد ابو جبال» از منطقه « حمص» است که می گوید: زمانی که به اعتراضات پیوستیم، دنبال وضعیت بهتر بودیم. الان که این خرابی ها و قدرت افراطی ها را دیده ایم، با دولت به توافق رسیده ایم.

« علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه می گوید روز گذشته در مراسمی شرکت کرده است که در آن ۱۰ نفر از نیروهای پلیس که به مخالفان پیوسته بودند، بار دیگر به کار خود بازگشته اند.

« دیلی تلگراف» نوشته است مشاهدات خبرنگاران در وزارت آشتی ملی نشان می دهد که این وزارتخانه مملو از جمعیت خانواده های مخالفانی است که می گویند مردانشان قصد بازگشت به جناح حکومت را دارند.

احمد یکی از مذاکره کننده های دولت سوریه برای بازگشت مخالفان است. او که اخیرا در انتقال یک فرمانده مخالفان و ۱۰ نفر از مردانش به جناح دولت سوریه نقش داشته، می گوید این آزمونی برای موارد بعدی است و اگر موفق باشد، حداقل ۵۰ نفر دیگر از اعضای تحت نظر این فرمانده هم باز خواهند گشت.