به گزارش پارس ، کیهان به نقل ازواشنگتن پست: پیروزی حسن روحانی در انتخابات فرصت دوباره برای تعامل با ایران است و چنانچه آمریکا به موضع قبلی خود در قبال جمهوری اسلامی ادامه دهد و فرصت را از دست بدهد، احتمالا بهای سنگینی را متحمل خواهد شد.
جیمز تراب تحلیلگر واشنگتن پست در عین حال می نویسد: بد نیست در این میان به هشدارهای لازم بپردازیم. همان طور که رسانه های ایرانی نیز اعلام کرده اند، روحانی یکی از اعضای قدیمی تشکیلات نظام است و « اصلاح طلب» شناخته نمی شود. در زمینه موضوعات مدنظر آمریکا که مسئله هسته ای در راس آنهاست، این آیت الله خامنه ای است که تصمیم نهایی را می گیرد.
واشنگتن پست افزود: روحانی بر خلاف خاتمی یک شخصیت خودی برای نظام به حساب می آید و از خط قرمزها مطلع است و به خوبی می داند که چگونه باید رفتار کند. نظام به او اجازه پیروزی در انتخابات را داد.
این روزنامه در عین حال می نویسد: به نظر می رسد اوباما آمادگی مذاکره براساس نقشه راه را به مثابه یک قمار نداشته باشد مخصوصا که وی با مخالفت کنگره و لابی اسرائیل مواجه است. یکی از مقامات ارشد دولت اوباما می گوید موضع ما همچنان همان موضع قبلی است: ایران باید گام نخست را بردارد. در نتیجه مذاکرات حتی اگر روزی از سر گرفته شود باز هم راه به جایی نخواهد برد و تنها حاصل آن این خواهد بود که غرب همچنان می تواند ایران را مقصر بن بست هسته ای معرفی کند. » این گزارش در انتها مسئله ایران را از دیگر بحران های خاورمیانه متفاوت دانسته و می افزاید: واشنگتن فهمیده است که برای آرام کردن « بهار عربی» تا چه حد ناتوان است. همین نتیجه نیز ممکن است در مورد ایران حاصل شود. اوباما فرصت دوباره ای در اختیار دارد. درست است که ممکن است اجرای این آزمایش به قیمت از دست رفتن زمانی بس ارزشمند تمام شود اما امتناع از آن هم ممکن است بهایی به مراتب سنگین تر در پی داشته باشد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور هم در تحلیل مشابهی تأکید کرد: آمریکا نباید فرصت جدید تعامل با ایران را از دست بدهد. تهران اعتمادی به آمریکا ندارد و خواستار تغییر رویکرد آمریکاست.
این روزنامه همچنین نوشت: رئیس جمهور جدید ایران یکی از سیاستمداران کارکشته و وابسته به محافل داخلی حکومت است و از زمان تشکیل جمهوری اسلامی او در حاکمیت بوده و توانسته رضایت رهبر را جلب کند.
در ادامه این تحلیل با اشاره به تکاپوی اکثریت کنگره برای تشدید تحریم ها علیه ایران آمده است: مشکل اینجاست که مقامات ایرانی تشدید فشار تحریم ها بر کشورشان را تلاش دیگری با هدف تغییر رژیم قلمداد خواهند کرد و محافظه کاران ایرانی از آن به عنوان بهانه ای برای مخالفت با هر گونه پیشنهاد تعامل با آمریکا بهره خواهند برد و این امر در نتیجه ممکن است مانع مذاکرات شود. دولت آمریکا برای تغییر در راهبرد خود با هدف تعامل با ایران باید دست از مخالفت با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ برای مذاکره درباره آینده سوریه بردارد.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: بدیهی است که بحران سوریه فقط با مشارکت دادن ایران قابل حل نیست اما تردیدی هم وجود ندارد که حذف ایران نیز کمکی به برون رفت از این بحران نخواهد کرد.