به گزارش پارس ، سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با فارس، در خصوص احتمال حضور جک استراو وزیر اسبق امور خارجه انگلیس در مراسم تحلیف حسن روحانی اظهار داشت: جک استراو در حال حاضر نماینده مجلس عوام انگلستان است و سمت رسمی در وزارت خارجه این کشور ندارد، هر چند که وی عضو انجمن دوستی ایران و انگلیس نیز محسوب می شود.

* جک استراو نماد قرارداد های خفت بار سعدآباد و پاریس است

زارعی با بیان اینکه سفر استراو به تهران در قامت یک نماینده مجلس عوام انگلیس مسئله ای عادی و کم اهمیت تلقی می شود، ادامه داد: اما از آنجایی که او به عنوان وزیر خارجه انگلیس در گذشته یکی از سه عضو اروپایی در مذاکرات بوده و قرارداد سعدآباد و قرارداد تکمیلی آن در پاریس که برای ایران قراردادی نامناسب و در نوع خود خفت بار بوده در دوره او اتفاق افتاده است، از این جهت سفر وی به تهران برای ملت ایران ناخوشایند محسوب می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: مردم ایران نگران هستند با سفر جک استراو به تهران تحمیلات جدیدی علیه کشورمان صورت گیرد هر چند که تکلیف ایران با این تحمیل ها روشن بوده و مردم زیر بار تحمیلی که استقلال و حاکمیت ملی آنها را نقض کند نمی روند.

وی حضور استراو در تهران و در مراسم تحلیف روحانی را یک امر نامبارک و ناخوشایند عنوان کرد و افزود: حضور جک استراو در مراسم تحلیف « نمادین» است و اگر قصد آنها زمینه سازی برای بازگشایی سفارت انگلیس هم باشد این امر مربوط به دستگاه سیاست خارجی است و استراو نیز سمتی در این وزارتخانه ندارد.

* پیام سفر جک استراو به تهران اثرگذاری فشارهای بین المللی است

زارعی در خصوص پیام حضور جک استراو در مراسم تحلیف روحانی خاطرنشان کرد: از نظر غربی ها حضور استراو در تهران این پیام را به دنیا می دهد که ایران تغییر کرده و فشارها بر روی این کشور موثر واقع شده است، لذا غربی ها حضور وزیر خارجه اسبق انگلستان را در تهران موفقیت خود می دانند.