دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در ۹ آذرماه برگزار می‌شود. غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای باید به خواسته‌های ایران توجه کنند.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار با پارس نیوز درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای که به زودی از سر گرفته خواهد شد، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران زمان حصول نتیجه در مرحله دوم اهمیت قرار دارد. به عبارت بهتر اهمیت اصلی ما در دستیابی به توافقی است که منافع ملت ایران را در بر داشته باشد. 

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده به عنوان یک کشور مستقل و مقتدر در این منطقه به دنبال صلح و حفظ ثبات هستیم و ادامه حیات برجام با چنین روندی می‌تواند به ثبات منطقه آسیب وارد کند، اما اگر کشورهای غرب به تعهداتشان پایبند باشند، امکان حصول نتیجه وجود خواهد داشت و صلح و ثبات منطقه تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف‌های غربی در اعتمادسازی ناموفق بوده‌اند، خاطرنشان کرد: آنچه‌که روند مذاکرات را مشکل ساخته، بلند بودن دیوار بی‌اعتمادی است و تا زمانی‌که غرب فرآیند اعتمادسازی را به صورت جدی در پیش نگیرد، مسیر مذاکره ناهمواره خواهد بود.

مقتدایی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بنا دارد برای تأمین منافع ملت ایران مذاکرات را ادامه دهد، اما شرط اساسی نظام این است که طرف مقابل تضمین‌های لازم برای تحقق خواسته‌های ایران را ارائه دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود عمل کرده و اکنون نوبت اروپایی‌هاست که ثابت کنند توان عمل به وعده‌هایشان را دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا بر روند سیاست خارجی اروپا سلطه پیدا کرده است، گفت: این امر اصلاً پسندیده نیست و آینده اروپا را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مقتدایی با اشاره به موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوی تلفنی میان امیرعبداللهیان و لاوروف در خصوص مذاکرات هسته‌ای که وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو تأکید کرده بود باید غرب یکجانبه‌گرایی را رها کند، اظهار داشت: سخن وزیر امور خارجه کشورمان مبتنی بر منطقی است که جمهوری اسلامی ایران برای خیرخواهی بین‌المللی تبعیت می‌کند. یکجانبه‌گرایی در فضای بین‌المللی آسیب‌زاست. 

وی تصریح کرد: آمریکا همواره تلاش می‌کند که با رفتارهای یکجانبه‌گرا، اتحادیه اروپا را تحت سلطه خود داشته باشد و به همین دلیل این اتحادیه را به عنوان یک مجموعه مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و تلاش می‌کند که این عدم استقلال اروپا برای همه آشکار شود؛ لذا ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که استقلال خود را بازیابد تا  به احیای مجدد برجام کمک کند.