به گزارش پارس ، " حسن عباسی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره تهدیدات کاهش جمعیت و اثرات آن بر امنیت ملی و تامین نیروی انسانی به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی در تولید قدرت ملی اظهار داشت: مسئله جمعیت که در مباحث استراتژیک از آن با نام منابع انسانی یاد می شود، یکی از مولفه ها و شاخصه های" قدرت ملی" است.

وی ادامه داد: گاهی منابع مادی شامل منابع زیرزمینی و روزمینی به عنوان مولفه های قدرت ملی کشورها محسوب می شود که منابع زیرزمینی خود شامل نفت، گاز، مس، نیکل، کروم و همچنین منابع روزمینی شامل رودخانه ها و آب های روزمینی، ظرفیت کشاورزی و… است.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: گاهی منابع علمی و تکنولوژییک بسیار بالا و یا تجهیزات نظامی و نیروهای مسلح و حتی گاهی خود سرزمین به علت وضعیت ویژه ای که دارد به عنوان شاخص و مولفه قدرت ملی محسوب می شود چنانکه کشورهای شیلی، ژاپن و بحرین جزو کشورهای آسیب پذیر محسوب شده و در مقابل روسیه، کانادا، چین و ایران دارای شکل سرزمینی بسیار استراتژیک هستند چرا که عدم تنگنای جغرافیایی و میزان برخورداری از ساحل، این کشورها را به موقعیت و جایگاه ویژه ای رسانده است.

عباسی نوع ساختار حکومت را از دیگر شاخص های قدرت ملی دانست و تصریح کرد: چنانچه امروز به علت عدم وجود ولی فقیه در کشور مصر به عنوان یک منبع عظیم قدرت سیاسی شاهد کودتای ارتش هستیم به طوری که در اثر وجود توازن میان تظاهرات خیابانی طرفداران دو جناح مخالف، هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نبود بنابراین ارتش در جهت ایجاد تعادل در کشور کودتا کرده و قانون اساسی را ملغی کرد.

وی ادامه داد: اما در کشور ما هر چه قدر این توازن میان جریان های مختلف ایجاد شود، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چرا که طی ۳۴ سال گذشته شاهد بودیم بیش از ۱۰ مرتبه کشور به سمت وضعیت کنونی مصر پیش می رفت اما هر بار ولی فقیه به عنوان فصل الخطاب کارکرد خود را نشان داده و با آرام سازی طرفین سیستم را اصلاح کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: منابع انسانی به عنوان یکی از منابع قدرت ملی خود شامل مولفه های جمعیت منابع انسانی، سلامت نیروی انسانی، سطح آموزش و پرورش، آموزش عالی و برخورداری این نیروی انسانی از شادی، نشاط و تفریح است بنابراین در کنار سایر مولفه های نیروی انسانی، کثرت جمعیت نیز به عنوان یکی از مولفه های قدرت ملی محسوب می شود.

عباسی ادامه داد: جمعیت در منابع انسانی دارای متغیرهایی است که به تبع آن تعریف می شود و به شرط آن که جمعیت سالم، عالم و برخوردار از فرهنگ، هنر و تفریح باشد، کثرت جمعیت به عنوان مولفه قدرت ملی ارزیابی می شود چنانکه در کشور هند جمعیت زیاد وجود دارد اما این جمعیت فاقد مولفه های فوق است بنابراین جمعیت زیادی که گرسنه و فاقد آموزش عالی، تفریح و سلامت باشد هیچ گونه فایده ای نداشته و تنها در صورت برخورداری جمعیت از سایر مولفه ها، نیروی انسانی می تواند به عنوان شاخص قدرت ملی محسوب شود.

وی ادامه داد: چنانچه رشد جمعیت از حد مطلوب بالاتر یا پایین تر رود، تبدیل به تهدید خواهد شد به طوری که اگر سرعت زاد و ولد زیاد شود در حالی که جامعه نتوانسته باشد به همان نسبت زیرساخت هایی از جمله مدرسه، خانه، ورزشگاه، خوراک، شغل و توسعه ایجاد کند در نتیجه جمعیتی که افزوده می شود به خاطر کمبود منابع فقیر خواهد ماند.

عباسی افزود: در چنین شرایطی به دلیل اینکه حکومت نخواهد توانست برای افراد امکانات کافی فراهم آورد، مشکلات روحی روانی ایجاد خواهد شد. در مقابل چنانچه سرعت رشد جمعیت کم باشد نیز جامعه با تهدید روبه رو می شود بدین معنا که اگرچه جامعه از سلامت، رفاه و آموزش خوبی برخوردار است اما به لحاظ آن که جمعیت تنک شده و از نیروی انسانی کافی بهره مند نیست، قدرت ملی تضعیف می شود.

این کارشناس مسایل استراتژیک رشد موزون جمعیت در منابع انسانی را باعث رسیدن به قدرت ملی دانست و بیان داشت: تنها در صورتی که از طرفی سرعت و تعداد زاد و ولد در حد معمول باشد و از سوی دیگر با زیاد شدن جمعیت به همان میزان سلامت، آموزش، تفریح و امید به زندگی بالا باشد، این افزایش جمعیت منجر به تقویت قدرت ملی خواهد شد در غیر آن، به صورت معکوس عمل خواهد کرد.

وی افزود: منابع انسانی دارای نظامی است که در صورت صدمه خوردن یکی از اعضای خانواده این نظام برای مدتی به هم خواهد خورد بنابر این دشمنان جهان اسلام با هدف ضربه زدن به منابع انسانی کشورها اقداماتی را متناسب با شرایط هر کشور انجام می دهند به عنوان مثال در مورد ویتنام اگر چه این کشور مقاومت بسیار خوبی را در برابر آمریکا از خود نشان داد اما از آن جا که منابع نیروی انسانی آن توسط آمریکا نابود شد و حدود ۳ میلیون کشته و زخمی به همراه سرزمینی کاملا ویران شده برای ویتنامی ها باقی ماند، این کشور منابع نیروی انسانی خود را از دست داد.

عباسی با اشاره به جنگ بسنی، گفت: ۲۰ سال پیش در سال ۱۳۷۲ این کشور دچار جنگ داخلی و مسائلی شبیه به وقایع سوریه شد که طی این جنگ و با هدف ضربه زدن به نیروی انسانی مردان و زنان را در اردوگاه های مختلف از هم جدا و سپس به زنان هتک حرمت کردند که در نتیجه آن تعداد زیادی فرزندان نامشروع به دنیا آمد در اثر این تخریب نیروی انسانی و کشتار عظیمی که صورت گرفت، اینک بسنی تقریبا کشوری بی سرو صداست به طوری که دیگر منابع اجتماعی، سیاسی، نظامی، علمی و توریسم این کشور تا مدتها نمی تواند کمر راست کند؛ طی برآوردی که داشتیم حداقل سه الی چهار نسل و در حدود ۱۰۰ سال اصلاح ساختار نیروی انسانی و جمعیت این کشور طول می کشد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۲ هر روز شاهد بمب گذاری و وارد شدن صدمات به نیروی انسانی عراق هستیم و اینک بلایی که طی ۱۰ سال توسط آمریکا برای عراق اتفاق افتاد در سوریه ظرف مدت ۳۰ ماه بر سر مردم این کشور نازل شد به طوری که چنانچه از همین فردا درگیری ها در این کشور پایان یابد اصلاح ساختار نیروی انسانی حداقل ۴۰ سال طول خواهد کشید؛ آمریکا در ارتباط با افغانستان و پاکستان نیز اجازه ایجاد شرایط آزاد و امن را برای رشد نیروی انسانی نمی دهد.

وی با بیان این مطلب که نیروی انسانی برای تبدیل شدن به یکی از مولفه های قدرت ملی به متغیرهای فراوانی بستگی دارد، تصریح کرد: دشمنان جهان اسلام برای جلوگیری از این مسئله که منابع ذاتی هر کشور از جمله سرزمین، منابع مادی، فرهنگی، تاریخی و بنیان های دینی و… در راستای کمک به قدرت ملی آن کشور قرار گیرد، منابع انسانی را مورد هدف قرار می دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص شیوه های مختلف مورد هدف قرار دادن نیروی انسانی تصریح کرد: این امر را یا از طریق ترور و ایجاد وحشت انجام می دهند که نمونه آن را در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان مشاهده می کنیم و یا آن که طرح هایی را توسط سازمان بهداشت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با هدف کنترل جمعیت کشور هدف و تحت عنوان طرح های تنظیم خانواده تجویز می کنند.

وی ادامه داد: طرح" فرزند کمتر زندگی بهتر" که در رژیم طاغوت به ایران ابلاغ شده و پس از انقلاب متوقف شده بود در سال ۱۳۷۰ تحت عنوان" وازکتومی" و" توبکتومی" رایگان مجددا توسط دولت وقت و وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت که در اثر آن امروز با کاهش جمعیت مواجه هستیم.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این مطلب که اینک ۱۲ سال است جمعیت دختران دانشجو ۶۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ممکن است این مسئله شرایط اشتغال را برای دختران فراهم کند اما به همان نسبت امکان ازدواج کاهش خواهد یافت چرا که از یک طرف شرایط هم کفوی به هم خورده و از طرف دیگر از آنجا که کارفرمایان ترجیح می دهند زنان را با هزینه کمتر استخدام کنند، امکان اشتغال برای مردان کم شده و آمادگی آنها برای ازدواج کاهش خواهد یافت، در نتیجه امکان ازدواج برای دختران نیز از بین خواهد رفت.

عباسی ادامه داد: از این طریق، اطلاعات استراتژیک کشور توسط سازمان ملل از کشور خارج و در دسترس سازمان های جاسوسی قرار می گیرد، به طوری که حتی در مسائل هسته ای که اطلاعات دارای طبقه بندی امنیتی هستند، علی رغم اعتراضات ایران تمامی اطلاعات مستقیما در اختیار سازمان CIA آمریکا قرار می گیرد.

وی افزود: سازمان CIA و جامعه اطلاعاتی آمریکا براساس این اطلاعات، در سال ۱۳۸۷ در گزارش های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۵ اعلام کرده بودند، جمعیت ایران به سرعت در حال کاهش و در حدود عدد ۱.۵ فرزند برای هر خانواده رسیده است.

عباسی ادامه داد: در این گزارش برای ایران وضعیت چین و آمریکای لاتین پیش بینی شده، به طوریکه در آینده زنان به بازار تحصیل و کار وارد خواهند شد و در نتیجه آن میزان زاد و ولد کاهش خواهد یافت.

این کارشناس مسائل استراتژیک، اقدامات وزارت علوم و دانشگاه آزاد را به عنوان دومین عامل کاهش میزان زاد و ولد دانست و تصریح کرد: این دو مجموعه با ظرفیت سازی گسترده برای تحصیل بانوان سن ازدواج را به تاخیر انداخته، چرا که آقایان درگیر مسئله سربازی و اشتغال بوده، بنابراین خانم ها راحت تر می توانند وارد دانشگاه شوند.

وی با اشاره به همایش" نسل سوخته" دخترانی که هرگز نخواهند توانست ازدواج کنند در سال ۱۳۸۲ اظهار داشت: دود افزایش نسبت دختران دانشجو به چشم خود این دختران خواهد رفت به طوریکه یکی از نمایندگان زن مجلس ششم نیز هشدار داد که این مطلب باعث به هم خوردن شرایط هم کفوی و بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه شرایط تشکیل خانواده برای این دختران خواهد شد اما از آنجا که در آن زمان انتخابات مجلس در پیش بود، سایر هم حزبی ها به این نماینده معترض شدند چرا که احساس می کردند رای خانم ها را از دست خواهند داد.

عباسی فعالیت های مرکز مشارکت امور زنان در دولت های تکنوکرات و لیبرال تحت عنوان طرح توانمندسازی زنان را از دیگر عوامل کاهش جمعیت دانست و بیان داشت: در حالی طرح های توانمندسازی زنان اجرا شد که باید طرح های توانمندسازی مردان اجرا می شد تا آنها بتوانند هرچه سریعتر شغلی پیدا کرده و شرایط ازدواج برای جوانان فراهم شود.

وی ادامه داد: دفتر امور مشارکت زنان با اجرای طرح توانمندسازی زنان، طرح های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی را در این راستا دنبال کرد، به طوریکه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری و همچنین انتخاب زنان به عنوان وزیر را مطرح کرده و حتی لباس شنا طراحی کردند تا زنان بتوانند با حجاب در مسابقات جهانی حاضر شوند.

عباسی افزود: تمام طرح های توانمندسازی زنان با هزینه کردن مبالغ گسترده اجرا شد، در صورتی که برای فراهم سازی شرایط ازدواج بانوان باید شرایط را برای مردان فراهم کرد تا آنان برای خواستگاری و ازدواج اقدام کنند، چرا که آنها از یک طرف درگیر سربازی بوده و از سوی دیگر در اثر تحصیل تخصص و شغلی را به دست نمی آورند و از سوی دیگر در اثر طرح های مذکور بازار کار توسط خانم ها اشباع شده است بنابر این طی ۱۶ سال از تاریخ ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ در اثر این اقدامات جمعیت کشور کاهش یافت.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به مصاحبه سال ۱۳۸۵ خود با مجله" حورا" اظهار داشت: بنده در آن مصاحبه به بررسی مقوله به هم خوردن نسبت جنسیتی دانشگاه ها پرداخته و اشاره کردم یکی از راهکارها برای برقراری توازن جنسیتی، می تواند تعریف سربازی برای بانوان در حوزه هایی از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش توسط مجلس باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها حذف سربازی برای آقایان است اما از آنجا که ستاد کل نیروهای مسلح دارای حمیت بخشی در این رابطه بوده و قدرت نظامی را در کثرت سرباز تعریف می کند، همواره با بیان این مطلب که مسائل نظامی دارای طبقه بندی هستند، از اظهارنظر کارشناسان و مطرح شدن این مباحث در رسانه ها، جلوگیری می کند.

عباسی با اشاره به جنگ های اخیر از جمله حمله آمریکا به عراق و جنگ ۲۲ روزه غزه اظهار داشت: امروزه سرباز در معادلات نظامی کمترین نقش را داشته و حتی این نقش را سربازان متخصص انجام می دهند، در حالیکه ارتش های جهان به سمت حرفه ای شدن می روند، ما هنوز به سبک ۷۰ سال پیش سرباز را به صورت سنتی به خدمت می گیریم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما بیش از ۱۰ میلیون بسیجی دارد، اظهار داشت: ستاد کل نیروهای مسلح می تواند علاوه بر نیروی بسیج با ارائه آموزش های لازم به مردان در زمان های ضروری از این نیروها استفاده کرده و با حذف مشکل سربازی، شرایط اشتغال و ازدواج را برای جوانان فراهم کند.

عباسی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با سیاست های کنترل جمعیت و لزوم تجدیدنظر جدید مسئولان در این سیاست ها اظهار داشت: همانگونه که ایشان فرمودند" شیری را باز کردیم و فراموش کردیم آنرا ببندیم" ، اینک باید تمام نهادهایی که این اشتباه را انجام داده اند، به اشتباه خود اعتراف کرده و تنها ابراز نگرانی و توصیه در این زمینه کارساز نخواهد بود.

وی در خصوص راهکارهای افزایش جمعیت و رفع تهدید خطر کاهش جمعیت تصریح کرد: کاهش دوره تحصیل و کاربردی کردن آن یکی از راه های جلوگیری از افزایش سن ازدواج و در نتیجه افزایش جمعیت است، به طوریکه اینک برای دوره لیسانس ۴ الی ۵ سال عمر جوانان هدر می رود.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان خاطرنشان کرد: حرفه ای کردن نیروهای مسلح و به تبع آن سربازی و همچنین ایجاد شرایط اشتغال با اولویت برای مردان، از دیگر راهکارهای حل مسئله است، در غیر این صورت با توصیه و اظهار نگرانی اتفاقی نخواهد افتاد.