مراسم تنفیذ حکم حجت الاسلام رئیسی ، رئیس جمهور سه شنبه با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. مراسم تحلیف رئیس جمهور هم پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمد حسین طارمی ؛ محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است که از سال 86 در این ستاد فعالیت می‌کند و پیش از این معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول به کار بوده است.

پدر مخبر، حجت الاسلام علامه‌عباس مخبر است که از واعظان سرشناس شهرستان دزفول است. محمد مخبر تحصیلات خود را در شهرهای دزفول و اهواز گذراند؛ وی در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، در مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب در رشته‌های مدیریت با گرایش سیستم‌ها و کارشناسی در مهندسی برق تحصیل کرده‌است. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین‌الملل است.

ستاد فرمان امام، بازویی اقتصادی برای ایران قوی

در سال 86 و با روی کار آمدن مخبر، رویکرد جدیدی از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای این ستاد از سوی مقام معظم رهبری با هدف فراهم آوردن امکان مشارکت مردم به ویژه کارآفرینان، مخترعان و نخبگان کشور با اولویت دادن به قشرهای محروم جامعه در مناطق محروم کشور آغاز شد.

بنیاد برکت که در زمینه‌های اشتغال زایی و عمرانی فعالیت می‌کند، یکی دیگر از دستاوردهای مخبر است که در آذر ۱۳۸۶ به دستور وی کار خود را آغاز کرد. این بنیاد در زمینه اشتغال‌زایی و اجرای پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کند و هم‌اکنون مالک بیش از ۴۰ شرکت می‌باشد. بنیاد برکت در سال 1399 بیش از ۲۲۰ هزار شغل ایجاد نمود و طبق اعلام مخبر، طی سال ۱۴۰۰ نیز برنامه ایجاد ۲۷۰ شغل را دنبال می‌کند.

چه کسی معاون اول دولت سیزدهم می‌شود؟

تا سال 1400،‌ در مجموع حدود ۸۰۰ هزار شغل توسط این بنیاد در زمان مدیریت محمد مخبر ایجاد شده است. بنیاد برکت علاوه بر اشتغال‌زایی، در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، داروسازی، درمان و تولید تجهیزات بیمارستانی و احیای بنگاه‌های اقتصادی که در اثر تحریم و کرونا زمین‌گیر شده‌اند نیز فعالیت دارد.

مؤسسه دانش‌بنیان برکت وابسته به بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه فناوری‌های نوین و توسعه اقتصاد دانش ‌بنیان فعالیت دارد که اهداف خود را ایجاد و گسترش زیست ‌بوم و زیرساخت‌های توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور بر اساس الگوهای اسلامی ایرانی و اشتغال‌زایی میان جوانان معرفی می‌کند. این بنیاد نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های بنیاد برکت است.

چه کسی معاون اول دولت سیزدهم می‌شود؟

کوو ایران برکت علیه کرونا

واکسن ویروس کووید-۱۹ تحت مدیریت مخبر، کمی پس از همه‌ گیری این ویروس در ایران وارد مراحل آزمایشی شد. مخبر در ۲۶خرداد ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری، ورود ایران را به جمع شش کشور تولید کننده واکسن این ویروس منحوس اعلام کرد.

چه کسی معاون اول دولت سیزدهم می‌شود؟

ستادی مردمی برای خدمت به مردم

«پشتیبانی از بنگاه‌های کوچک اقتصادی برای ایجاد یک میلیون شغل، تأسیس مؤسسهٔ دانش بنیان برکت جهت پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان، راه اندازی پالایشگاه در جاسک، فولاد در خرمشهر، نیروگاه در خواف و کشت و صنعت در تایباد و لرستان و بدین ترتیب ایجاد یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور، ساخت ۷۰۰۰ مسکن در مناطق محروم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در مجموع متعهد به ساخت بیست و یک هزار واحد مسکن»، گوشه‌ای از مهم‌ترین فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام در طول خدمت محمد مخبر در این ستاد است.

معاون اولی نمادی از پیکره‌ی دولت

معاون اول رئیس‌ جمهور به عنوان دومین مقام عالی‌ رتبه در هیئت دولت است. او وظیفه اداره هیئت وزیران در زمان غیبت رئیس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رئیس جمهور را بر عهده دارد. معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور با موافقت‌ وی‌ اداره‌ هیئت‌ وزیران‌ و مسئولیت‌ هماهنگی‌ سایر معاونت‌ها را به‌ عهده‌ خواهد داشت‌.

معاون اول رئیس ‌جمهور مانند دیگر معاونان وی از سوی رئیس ‌جمهور انتخاب شده و احتیاج به رأی اعتماد مجلس ندارد. همچنین در صورت «فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل» مسئولیت‌ها و اختیارات او برعهده معاون اول قرار می‌گیرد و او به همراه رؤسای مجلس و قوه قضائیه بایستی در مدت کمتر از ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

چه کسی معاون اول دولت سیزدهم می‌شود؟

این مقام در اصلاح قانون اساسی ۱۳۶۸ به قوه مجریه افزوده شد و حسن حبیبی اولین شخصی بود که معاونت رئیس‌جمهور را در دولت هاشمی رفسنجانی و بعد از آن محمد خاتمی به مدت ۱۲ سال در اختیار داشت. محمدرضا عارف در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی به این مقام منصوب شد. پرویز داوودی معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد  و محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دوم وی بودند. در دولت اول و دوم حسن روحانی، اسحاق جهانگیری به این مقام منصوب گردید.

چه کسی معاون اول دولت سیزدهم می‌شود؟