سران قوا ، مجلس و شوراهای شهر انقلابی، نوید یک ترکیب برنده را به مردم می‌دهد؛ بشارت آغاز دوران «می‌شود» و «می‌توانیم» و مژده اتمام دوره «نگذاشتند»، «بلد نیستم» و «گفتاردرمانی». همین بارقه امید بود که نیمی از واجدان شرایط را پس از حدود ۳۰۰۰ روز سخت، پای صندوق‌های رأی آورد و ماحصلش رئیسی برای همه جمهور شد.
فاستبقوا الخیرات دستور قرآنی است. گویی این روزها در خدمت‌رسانی به مردم و رفع نگرانی‌ها مسابقه‌ای جانانه برقرار است. اژه‌ای هنوز بر مسند قاضی القضاتی ننشسته بود که ده فرمان و بازدید میدانی و رویکردهای اعلامی و اعمالی‌اش اجازه نگرانی برای جانشینی رئیسی در قوه قضائیه و تداوم اجرای سند تحول قضائی را نداد.
قالیباف هم‌پای رئیسی دغدغه معیشت و برنامه‌های خرد و کلان را دارد. همراه و دغدغه‌مند با رئیس‌جمهور منتخب دنبال راه چاره برای تحویل و مدیریت میراث دولت تدبیر و امید است. کارگروه‌های کارشناسی قوای مقننه و رئیس‌جمهور منتخب، زودتر ازآنچه تصور می‌شد همدل شدند و خلاصه بوی بهبود ز اوضاع وطن می‌آید.
امروز که تیم ملی گشت ارشاد مدیران دور رئیسی حلقه‌زده بودند، یاد چرایی حضور رئیسی در این کارزار افتادم که می‌گفت: مبارزه با فاسد و مفسد تمامی ندارد؛ اگر مقابله در بدو امر و با ریشه و اصل فساد رخ دهد، بسیار ساده‌تر و مؤثرتر می‌توان به عدالت رسید. گشت ارشاد راه افتاد؛ اما طبق وعده‌های مناظرات، نه برای مردم بلکه برای مدیران متخلف. البته به این نفرات تیم ملی گشت ارشاد مدیران، باید یار دوازدهم را هم اضافه کرد؛ مردم اگر یار دوازدهم هر تیمی شوند، برنده از زمین بیرون می‌آیند. چشمان و بازوان نظارتی کشور، امروز دل سید ابراهیم رئیسی را برای برخورد قاطعانه با فساد، قرص کردند و این امر، شروع قوی برای دولت مردمی خواهد بود. هیچ‌چیز مثل برگرداندن امید برای رفع تبعیض و برخورد با دانه‌درشت‌ها مردم را همراه و همدل نمی‌کند.
بحمدالله حال خوبی در بین مسئولان حاکم است؛ حال خدمت، آن‌هم در دوره‌ای که خیلی‌ها در فضای مجازی برای امور صعب و جهادی هم هورا نمی‌کشند چه رسد به انجام امور یومیه. دوره‌ای که روزبه‌روز شفافیت و نظارت همگانی، حلاوت ریاست را برای ریاست‌طلبان به تلخی می‌کشاند. در این ایام دودسته، داوطلب یا مکلف به حضور در مناصب می‌شوند؛ اولین دسته کسانی هستند که بی‌خبرند؛ گمان می‌کنند مثل دهه هفتاد و هشتاد، مسئول بودن لذت دارد! امضاها و نامه‌ها و سفارشات، روی چشم قرار می‌گیرد و لازم الاتباع است؛ غافل از آنکه امروز قرارداد طراحی لوگو و آماده‌سازی پاورپوینت و وایرال چند مطلب، ظرف چند روز تا آخرین روستاهای کشور قابل رصد و البته نقد و گلایه است. دوره اعلی‌حضرتی و ارباب و رعیتی گذشته و دوره تکامل مردم‌سالاری آغاز شده است. دوره لزوم اقناع افکار عمومی، پاسخگویی، خادمی و ولی‌نعمت دانستن مستضعفان فرارسیده است.
اما یک خطر بزرگ در کمین است. حال خوب، می‌آید و می‌رود. این حال اگر مداوم باشد و حفظ و تقویت شود؛ ملاک سنجش و فخر است وگرنه به‌مثابه یک نسیم گذرا رفتنی خواهد بود.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌فرمایند: «اوصیک بتقوی الله ای بنی و لزوم امره، پسرم! تو را به تقوای الهی و ملازمت با امر خدا وصیت می‌کنم» خوشا آنان که دائم در نمازند؛ توجه و اتصال همیشگی و عدم انصراف اختیاری از مهمات امور است که اهمیتش برای کارگزاران نظام اسلامی به‌واسطه گستره اختیارات و تکالیفشان مضاعف است. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راهکارهای حفظ ایشان در این چارچوب، امربه‌معروف و نهی از منکر و نصیحت و خیرخواهی عالمانه و با رعایت آداب، شرایط و مراحل نسبت به آنان است. بایستی مسئولانه کمک کرد تا این کشتی به ساحل نجات برسد.