به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، فاش کرد که « عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه « القدس العربی» چاپ لندن، روزنامه خود را به « علی سالم البیض» معارض یمنی فروخته است.

این پایگاه گزارش داد که علی سالم با حمایت مالی قطر روزنامه القدس العربی را خریده که پسرش « عمرو» نیز عهده دار اداره این روزنامه خواهد شد.

عطوان در سرمقاله شماره امروز این روزنامه گفته بود که می خواهد برای صرف زمان بیشتر با خانواده اش القدس العربی را ترک کند.

بر اساس منابع آگاه در لندن و دوحه، رویکرد این روزنامه نیز تغییر خواهد کرد و آمادگی ها برای تشکیل تیم روزنامه نگاران و خبرنگاران از چند هفته پیش در قطر آغاز شده است.

این گام در راستای تغییراتی که اخیرا در کشورهای عربی ایجاد شده و سیاست موروثی که در پایگاه های رسانه ای سیاسی صورت می گیرد اتخاذ شده است.

انتقال علی سالم به قطر مرحله ای جدید در همپیمانی او و دوحه را پدید می آورد زیرا بعد از ایجاد تغییراتی در منطقه که به بهار عربی موسوم شده، علی سالم که سالها در بیروت زندگی کرده اکنون توجه خود را معطوف به سیاست های کشورهای حاشیه خلیج فارس کرده است.

خواسته علی سالم و قطری ها در انتشار روزنامه ای معروف که در عرصه حضور داشته باشد در موازات هم قرار گرفت و قرعه به روزنامه القدس العربی افتاد؛ گزارش ها حاکی است که میلیون ها دلار برای خرید این روزنامه و آزادی در تغییر رویکرد آن پرداخت شده است.

همه می دانند که جنگی نرم میان عربستان و قطر در جریان است و شراره های این نزاع هر از گاهی از طریق ائتلاف معارضان سوری و مصر به نمایش در می آید و در ادامه این جنگ مخملی نفتی تلاش دو کشور این است که جریان سازی های رسانه ای را در دست داشته باشند.

در همین راستا تاکنون عربستان توانسته با استفاده از شبکه « العربیه» و رسانه های مکتوب پیروزی های الجزیره را ناچیز کند و قطر می دانست که نقطه ضعفش در رسانه های مکتوب است.

پروژه یک روزنامه قطری در اروپا از هشت سال گذشته برای رویارویی با روزنامه های عربستانی « الحیات» و « الشرق الاوسط» آغاز شده بود و پیشتر « عبدالوهاب بدرخان» به عنوان سردبیر آن پیشنهاد داده شده بود.

اما روز به روز با پیشرفت دنیای الکترونیک از جذابیت الجزیره کاسته می شد بنابراین قطر برای ایجاد پایگاه های رسانه ای بیشتری دست به کار شده بود که اولین اقدام دوحه تأسیس پایگاه « المدن» به سردبیری « ساطع نور الدین» بود.