حجّت‌الاسلام حسن روحانی ، رئیس‌جمهور، صبح امروز (شنبه 12 تیرماه) در جلسه ستاد ملّی مقابله با  کرونا  با اشاره به سالروز حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکا یی به هواپیمای مسافربری در سال ۶۷ در خلیج فارس گفت: متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه تنها عذرخواهی رسمی نسبت به این جنایت نکرده، بلکه اقدام قابل توجهی انجام نداده و از طرفی دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داده است.

رییس‌جمهور افزود: همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که اقدامات لازم را برای عذرخواهی و جبران و توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده است به اطلاع مردم برساند.

روحانی در ادامه، شیوع کرونا را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در شرایط خاص کرونایی قرار داریم، اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های دریافتی و مشاهده شرایط هفته گذشته، متاسفانه در مسیر افزایش شیوع بیماری کرونا هستیم.

وی با اشاره به ورود ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق به کشور گفت: باید مراقبت شود این ویروس درون کشور سرایت نکند.  متاسفانه این ایام، مسائلی چون انتخابات این موضوع را تشدید کرده است. در انتخابات شوراها طبق گزارش‌های رسیده مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که می‌انداختند متناسب با پروتکل‌ها نبوده است.

روحانی ادامه داد: همچنین سفرهای تابستانی و ماه رمضان و عید فطر دست به دست هم می‌دهد و موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود. همه مقرراتی که برای مناطق قرمز، زرد و نارنجی پیش‌بینی کرده‌ایم باید عمل شود و اگر دستورالعمل‌ها مورد تردید قرار بگیرد دچار مشکل می‌شویم. این بیماری شوخی ندارد و مشخص نیست که این مهمان ناخوانده تا چه زمانی در جامعه ما می‌ماند و اگر مراعات نکنیم با این مشکلات مواجه می‌شویم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه می‌دانند با ویروسی مواجه شده‌ایم که از لحاظ شناخت آن هر چه می گذرد بُعد دیگری نمایان می‌شود، گفت: به ویژه جهش ژنی و تغییرات ژنتیکی که به تدریج ایجاد می‌کند و هر روز یک نوع از این ویروس با ویژگی خاصی که هم سرایت و هم خطر آن بیشتر است مردم را مبتلا می‌کند.  

وی یکی از ویژگی‌های این ویروس را قدرت سرایت آن دانست و گفت: انواع این ویروس بیشتر می‌شود و این از مشکلاتی است که با این ویروس مواجه هستیم. کرونا ویروسی نیست که بگوییم مختص یک منطقه و کشور است، بلکه پاندمی است که همه جهان را فرا گرفته و می‌بینیم تا شرایط کشوری خوب می‌شود محدودیت‌ها را برمی‌دارد، چند هفته بعد دوباره قرمز می‌شود و این از ناشناخته بودن این ویروس حکایت دارد.

روحانی ادامه داد: در اروپا و کشورهای پیشرفته می گویند به خاطر واکسنی که زده‌اند شرایط مناسب شده و همه رستورانها، تالارها، مراکز ورزشی و فرهنگی را باز می‌کنند. سه تا چهار هفته بعد دوباره هجوم این بیماری و ویروس را به نوعی و شکلی دیگر مشاهده می‌شود و دوباره محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند. مشخص است ابعاد این ویروس را نشناختند و کرونا هر زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور، ویروس کرونا را غیرقابل درمان عنوان کرد و گفت: این ویروس عوارض جانبی را ایجاد می‌کند که آن عوارض جانبی به طوری قابل درمان است اما اگر بگوییم این ویروس داروی مشخصی دارد  می‌تواند در چند نوبت مصرف شود و این ویروس تمام شود چنین چیزی نداریم در واقع باید بگوییم غیرقابل درمان است.

وی گفت: البته نکته مثبت،  واکسن پذیر بودن ویروس کرونا است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که در واکسن پذیری هم تردید می‌شود. یعنی واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما بعد یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید. ممکن است مرگ و میر پایین‌تر باشد اما بیماری وجود دارد. بنابراین این ویروس از یک طرف واکسن پذیر است و گاهی هم از نظر ابتلا واکسن‌پذیری آن مورد تردید پذیر است.

رییس‌جمهور افزود: از لحاظ مرگ و میر، واکسن بسیار تاثیرگذار و موثر است و در جهان نشان داده شده آنهایی که واکسن استفاده کرده‌اند به مقدار قابل توجهی این بیماری را مهار کرده‌اند.

روحانی ادامه داد: در مساله واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود. البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.  

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به واکسیناسیون کرونا گفت: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که شرایط واکسیناسیون از هفته آینده بهتر می‌شود و به شکل وسیع‌تر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در ازدحام برای دریافت کنندگان واکسن آن هم عمدتاً در تهران بود رفع شده و دیگر اجتماع و ازدحامی نیست.

روحانی ادامه داد: اولویت‌ها قبلا در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است، مواردی است که می توانیم جزو اولویت‌ها قرار دهیم که باید وزارت بهداشت و درمان آن را  مورد توجه قرار دهد. از یک طرف بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاهها  و از طرف دیگر کسب و کارها، مشاغل و خدمات را داریم که با این بیماری مواجه است که سریعا واکسن آنها انجام بگیرد. امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون را توسعه دهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های بعد داشته باشیم.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند.  

روحانی افزود: با مراعات، می‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم بنابراین چاره‌ای جز عمل به پروتکل‌ها و تزریق واکسن و امید و اعتماد به رعایت اصول بهداشتی نداریم.

روحانی با بیان اینکه اگر دقت کافی نشود وارد موج پنجم کرونا می‌شویم، گفت: در مجموع 69 درصد پروتکل‌‌ها در سراسر کشور رعایت می‌شود که این خیلی کم است. ما قبلاً می‌گفتیم هفتاد هشتاد درصد رعایت می‌شود و این کم است و باید به 90 درصد برسد، امّا الان به 69 درصد رسیده است.

روحانی با بیان اینکه ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد و اگر مراعات نکنیم شهرهای قرمز ما بیشتر می‌شود، گفت: از همه استانداران، نیروی انتظامی و همه افرادی که باید نظارت و مراقبت کنند می‌خواهم تا رنگ‌بندی را به دقت مورد توجه قرار دهند و تمام دستورالعمل‌ها در شهرها بسته به نوع رنگ، رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان‌های جنوبی به دلیل نفوذ ویروس دلتا، باید مراقبت بیشتری انجام شود امروز در ارتباط مستقیم با استان سیستان بلوچستان دیدیم مردم با مشکلات مواجه بودند که همه باید کمک کنند تا این مشکلات رفع شود.  

روحانی با بیان اینکه درمان این ویروس، با اقدام جمعی امکان پذیر است، اظهار کرد: بنابراین درمان ویروس کرونا در سراسر جهان باید پیگیری شود و در داخل کشور هم انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها را باید مدنظر قرار دهیم.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تاخیر بیاندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم و کشور بتواند با سلامت و اطمینان بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دهد.