انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با پیروزی آیت‌الله رئیسی پایان یافت. او در تمام مناظرات و تبلیغات انتخاباتی، اخلاق را سرلوحه کار خود قرارداد، هرگز علیه رقبا سخنی ناروا نگفت و از افشاگری‌ها و پرده‌دری‌هایی که متأسفانه سکه رایج این روزها در سپهر سیاسی کشور است، کناره گرفت. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست:
۱. مردم بر آیین فرمانروایان خویش‌اند. هر دوره که بی‌اخلاقی، پرده‌دری، سرگشاده نویسی و افشاگری در میان مسئولان و به‌ویژه مسئولان عالی‌رتبه رایج بوده، تبعات آن به جامعه نیز سرایت کرده است. در نقطه مقابل، اگر مردم از مسئولان پایبندی به اخلاق، دوری از هیجان‌زدگی در عالم سیاست، آرامش و طمأنینه ببینند، به‌تدریج به این صفات گرایش خواهند یافت. این دوره، در سال‌های نخست گام دوم انقلاب اسلامی و دهه پنجم انقلاب، فرصت خوبی برای جاری کردن محوریت اخلاق و نهادینه کردن ارزشمندی مفهوم آرامش در مدیریت و سیاست است که می‌تواند از رأس قوه مجریه به بدنه اجرایی کشور منتقل گردد.
۲. چند ماه آینده، طبیعتا دوره تغییر بسیاری از وزرا، معاونان و مدیران کشور است. ملاک قرار گرفتن شایسته‌سالاری، پرهیز از توزیع مناصب دولتی میان فعالان ستادی و به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد جریان‌های رقیب، می‌تواند شروع خوبی برای جاری شدن اخلاق در میان مسئولان باشد. انتظار از وزرا، استانداران و کسانی که آیت‌الله رئیسی به‌عنوان همکار انتخاب می‌کنند آن است که پیگیر تسری اخلاق و کارآمدی تا پایین‌ترین سطوح دولت باشند. 
۳. تجربه نشان داده است که هرقدر دولتی در ابتدای دوره، علیه پیشینیان بیشتر موضع بگیرد، سطح نارضایتی از خود را در پایان دوره بالا می‌برد. استفاده از تعابیری همچون زمین سوخته در مورد دوره قبل یا تأکید بر این‌که ویرانه تحویل گرفته‌ایم، ممکن است در کوتاه‌مدت کمی فضای رسانه‌ای ایجاد کند، اما انتقادات مکرر از پیشینیان در بلندمدت موجب بالا رفتن انتظار مردم خواهد شد و سیل انتظارات، در سال‌ها و ماه‌های پایانی، بر سر دولت آوار خواهد شد، همان‌طور که در برخی ادوار شده است.
۴.  یکی از دلسردی‌های مردم در ادوار گذشته، شنیدن وعده‌هایی بود که هیچ‌گاه عملی نمی‌شد. در این دوره برنامه و تبلیغات نامزد منتخب، شامل چند وعده اصلی ملموس بوده که خوشبختانه همه دقیقا در حوزه اختیارات دولت است. اشتغال، مسکن و تسهیلات ازدواج برای جوانان ازجمله این مواردند که همه با عدد و رقم در برنامه‌های آیت‌الله رئیسی ذکرشده‌اند. ایشان طبیعتا برای تحقق این وعده‌ها، همکاران و شیوه‌هایی نیز در نظر دارند. اگر دولت سیزدهم، بتواند مصداق تحقق تمام وعده‌ها و ایستادن بر سر عهد با مردم باشد، جمهوری اسلامی گام بزرگ و مهمی در مسیر تمدن سازی و به‌سوی آینده درخشان و پرافتخار برداشته است.