کمتر از یک هفته تا مهم‌ترین رویداد سیاسی سده جدید باقی‌مانده و بناست مسیر جدید ایران اسلامی از مجرای صندوق رأی مشخص شود؛ مسیری که به عقیده صاحب‌نظران دروازه گام دوم انقلاب اسلامی است و « انتخاب درست » در این مرحله می‌تواند، «رفاه عمومی» و « استقلال همه‌جانبه» برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورد. «استقلال همه‌جانبه» ازاین‌جهت مهم است که متأسفانه به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌های گسترده داخلی، فاقد استقلال اقتصادی هستیم و تأثیرپذیری اقتصاد کشور از تکانه‌های بین‌المللی دلیلی بر این مدعاست. از این روز وقتی استقلال اقتصادی نباشد طبعا رفاه عمومی هم نخواهد بود. پس «انتخاب درست» گام دوم یک الزام و نه اختیار است.با فرازوفرود سیاسی چند ماه گذشته، بالاخره صلاحیت هفت نامزد برای حضور در میدان رقابت انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری احراز شد تا یکی از آن‌ها ردای هشتمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی را به تن کند. البته این ردا به تن هرکسی نمی‌نشیند و همچنان به تن هفتمین رئیس‌جمهور زار می‌زند.حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی یکی از هفت نامزدی است که با «کارنامه روشن» و «برنامه مشخص» وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شده است. البته بدیهی است برنامه صرف دردی دوا نمی‌کند و مردم در کارزار انتخابات 92 دیدند که برنده این انتخابات با شعارهای رنگارنگ و سبز و بنفش راهی پاستور شد، اما هشت سال آزگار کشور را با گفتاردرمانی مدیریت کرد ازاین‌جهت، «کارنامه» نامزدها، مهم‌ترین شاخص ارزیابی عملیاتی شدن برنامه آن‌هاست.
رئیسی حدود ۶۰ ساله درباره سوابق اجرایی خود گفته است: «به اقتضای شرایط ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و سخن امام بزرگوارمان، در دوره جوانی یعنی در حدود ۲۰ سالگی، دادستانی یک شهرستان بزرگ در کشور، دادستانی کرج را بر عهده داشتم بعد دادستانی استان را بر عهده گرفتم و سپس در یک دوره چندساله دادستانی تهران را بر عهده داشتم. در یک دوره ۱۰ ساله‌ای هم به‌عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و در یک دوره ۱۰ ساله دیگری نیز به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه مسئولیت داشتم و همچنین در یک دوره یک سال و نیم دادستان کل کشور بودم، پس‌ازآن افتخاری که نصیبم شد و این افتخار در زندگی بنده نقطه عطفی ایجاد کرد این بود که با اراده رهبری معظم انقلاب، تولیت آستان قدس رضوی یعنی دومین تولیت آستان قدس بعد از انقلاب و توفیق خادمی آستان ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام و خدمتگزاری به زائرین و مجاوران امام رضا (ع) را در یک دوره سه‌ساله بر عهده داشتم و امروز هم این افتخار را دارم که به‌عنوان یک خدمتگزار کوچکی برای مردم در جایگاه ریاست قوه قضائیه که یکی از قوای سه‌گانه کشور است خدمتگزار مردم عزیز باشم.»
 عملکرد رئیسی در قوه قضائیه
عملکرد رئیسی در آخرین مسئولیت یعنی سکان‌داری قوه قضائیه، مهم‌ترین شاخص برای ارزیابی برنامه‌های اوست. یکی از برنامه‌ای این نامزد انتخابات، ایجاد «اشتغال» است که نیاز امروز کشور بوده و متأسفانه در هشت سال گذشته موردتوجه جدی قرار نگرفته است. درباره امکان تحقق شعار «ایجاد اشتغال» بهتر است به اقدامات دستگاه قضا در حوزه تولید و پیشگیری از بیکار شدن کارگران اشاره‌کنیم.
 سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صمت ایران عصر ۲۸ بهمن ۹۹ در هجدهمین جشنواره «تولید ملی و افتخار ملی»، صراحتا اعلام کرد: «عملکرد خوب دستگاه قضا را در حمایت از واحدهای تولیدی به عینه دیدیم. اگر حمایت‌های قوه قضائیه نبود، خیلی از واحدهای تولیدی ما تعطیل می‌شد.» وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که در کشور ما «دیکتاتوری بانکی» وجود دارد، تصریح کرد: «بانک‌ها در کشور ما زور می‌گویند»؛ بنابراین برنامه ایجاد اشتغال رئیسی یک برنامه عملیاتی و امکان‌پذیر است.
 تهیه مسکن 
همچنین تهیه مسکن برای مردم از دیگر برنامه‌های سید ابراهیم رئیسی است که موردنیاز مردم بوده و به‌شدت از قیمت نجومی حتی اجاره مسکن عصبانی و ناراحت هستند. متأسفانه وزیر وقت مسکن دولت روحانی با بی‌تدبیری اقدام به تأمین مسکن نکرد تا با کمبود عرضه و افزایش تقاضا، بازار مسکن به‌شدت بحرانی شود و مردم این روزها تحت‌فشار قرار گیرند. رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم ۱۷ مهر ۱۳۹۶ صراحتا اعلام کرد: «باید سالانه یک‌میلیون مسکن تولید شود، اما در حال حاضر سالانه ۱۵۰ هزار مسکن تولید می‌شود که با ادامه این شرایط مسکن به مرحله انفجار می‌رسد و قیمت مسکن افزایش می‌یابد.»
تولید مسکن در این مقدار قابل انجام است و مشاوران رئیسی در کارنامه اجرایی خود به‌خوبی درزمینه ساخت مسکن موفق بوده‌اند ازاین‌جهت تحقق برنامه تولید مسکن نیز شدنی است. 
 کاهش هزینه درمان
از دیگر برنامه‌های رئیسی کاهش هزینه درمان است. این مهم نیز به اذعان صاحب‌نظران نه یک اختیار که یک اجبار است و حاکمیت باید به سمت کاهش هزینه درمان مردم حرکت کند در غیر این صورت خسارت‌های زیادی متوجه نظام سلامت خواهد شد. رئیسی که نگاه ویژه‌ای به محرومان دارد حتما نگاه ویژه‌ای به حوزه درمان خواهد داشت و کارنامه او نشان می‌دهد در این زمینه نیز موفق عمل خواهد کرد.باید به این مهم تأکید کرد که هر سه برنامه مهم «اشتغال»، «درمان»  و «مسکن»  ، سید ابراهیم رئیسی نص صریح اصول ۲۸ و ۲۹ و ۳۱ قانون اساسی است و کسانی که ادعای حقوقدان بودن داشتند و خود را مجری قانون اساسی می‌دانستند هرگز به این اصول مهم قانون اساسی کشورمان جامه عمل نپوشانده‌اند. شاید پاسخ این سؤال که «چرا رئیسی کارآمد است؟» و «چرا باید رئیسی انتخاب شود؟» را در سخنان مهدی دوستی مشاور اقتصادی سید ابراهیم رئیسی دریافت که نوشته است آنچه از تعریف سنتی توسعه می‌دانستیم این بود که، توسعه بر سه پایه توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استوار بود، اما امروز می‌دانیم توسعه یک رکن چهارمی هم دارد و آن‌هم توسعه اجرایی است، توسعه اجرایی درواقع توان عملیاتی کردن قوانین موجود است.درواقع در جهان امروز مهم‌تر از داشتن برنامه‌های جدید، اول عملیاتی سازی برنامه‌های موجود است که اهمیت دارد  وگرنه تفاوت فاحشی میان قوانین در کشورهای پیشرفته با کشورهای عقب‌مانده وجود ندارد. توان عملیاتی سازی
 قوانین نیازمند رئیس دولتی است که با اشراف بر سازوکار حقوقی، پیچیدگی قوانین و ساختارهای مافیا پرور دولتی و ضد تحول، بتواند اراده قانون را در بستر جامعه جاری و قانون را به نفع مردم در بستر جامعه اجرایی کند.ابراهیم رئیسی به دلیل چهار دهه اشراف بر ساختارها، قوانین پیچیده و انحصارات گروه‌های ذینفع، تنها فردی است که می‌تواند انحصارهای ضد تحول را بشکند و ضریب نفوذ و عملیاتی کردن قانون در کف جامعه را افزایش دهد. چالش امروز ایران متخصصین اقتصاد و فرهنگ نیست بلکه یک رئیس دولت برای ایران قوی است که بتواند مقتدرانه قانون را در بستر جامعه به نفع مردم جاری و عملیاتی سازد.