محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ به سؤال نماینده علی بشیری نماینده پاکدشت مبنی بر اینکه «چرا اقدام جدی برای ادامه اجرای پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا(ع) جهت رفع گره‌های شدید ترافیکی مردم شرق کشور صورت نگرفته است» گفت: کمربندی پاکدشت یکی از پروژه‌هایی است که در سفر استانی دولت دهم به تصویب رسیده و با توجه به فرآیندی که طی کرده، اما فاقد ردیف بودجه ای بوده است. به طور طبیعی از ردیف بودجه‌ای متناسب با حجم آن برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: بحث آزاد سازی و تملک اراضی برای احداث این کمربندی یکی از مسائل مهم است و به طور مشخص به دلیل عدم تأمین اعتبار، در دوران مسئولیتم تلاش کردیم این پروژه با سازوکار مشخصی تعیین تکلیف و از رکود و توقف خارج شود و تکمیل کنیم.

اسلامی بیان کرد: کار بسیار زیادی برای پیگیری ردیف اعتباری داشتیم که محقق شد و تلاش کردیم از بند ۶ تبصره ۱۹ سرمایه‌گذار جذب کنیم.  به این صورت تصمیم گرفتیم مسیر ۳۳ کیلومتری(ده کیلومتر آن محقق شده) این پروژه را تأمین مالی کنیم و عملیاتش را ادامه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، وزارت دفاع و همه ظرفیت‌هایی که برای این پروژه می‌توانستند یاری دهند، مذاکره کردیم که متأسفانه استقبال نشد. همچنین از محل تبصره ۵ یا ۶ خواستیم استفاده کنیم تا قطعه عبوری از پاکدشت تأمین مالی شود که هنوز هم در دستور کارمان است و امسال هم اقدامات و پیگیری‌های ویژه داشتیم.

وی تصریح کرد: این پروژه دو هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد سال ۹۸ اعتبار نیاز داشته و ردیف مصوب در قانون بودجه ۶ میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان شده است. این در حالی است که از چندین سال به پیمانکارها بدهی داشته‌ایم و هیچ راهکاری به جز بند مذکور ندارد. راه دیگر این است که در اقدامی بتوانیم منابعی را به صورت فوری تامین کنیم.

اسلامی یادآور شد: البته آزادراه غدیر به لطف الهی و تلاش‌ها افتتاح شد و حجم بزرگی از ترافیک کریدور شرقی و غربی را به خود جذب می‌کند.