به گزارش پارس به نقل از فارس، وزارت راه و مسکن و شهرسازی وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را بر عهده دارد که این وزارتخانه با ایجاد « شورای مقررات ملی ساختمان» که متشکل از افراد توانمند و متخصص است، به این موضوع جامه عمل پوشانده و با تدوین بروز این مقررات در راستای کیفی سازی و صرفه اقتصادی ساختمان ها گام برمی دارد.

مباحث ۲۱گانه مقررات ملی ساختمان از جمله مباحث لازم الاجرا در ساختمان ها است که مهندسان ساختمانی اشرافیت کامل به این مباحث داشته و بر اجرای این مقررات در ساختمان ها نظارت می کنند.

با اجرای دقیق این مقررات در ساختمان ها، در کنار اینکه عمر مفید ساختمان ها به عنوان سرمایه های عظیم مردم افزایش پیدا می کند؛ سطح آسایش و امنیت نیز ارتقا یافته و زندگی راحت را برای مردم به ارمغان می آورد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در این خصوص می گوید: رعایت مقررات ملی ساختمان تأثیر بسزایی در طول عمر ساختمان دارد که باید به این مسئله توجه شود.

علی فرخزاد ادامه می دهد: رعایت مقررات ملی ساختمان پس از بهره برداری ساختمان نیز ضروری است و باید پس از بهره برداری بر این مورد نیز نظارت صورت گیرد.

تعاریف، نظامات اداری، حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق، الزامات عمومی ساختمان، مصالح و فرآورده های ساختمانی، بارهای وارد بر ساختمان، پی و پی سازی، طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی، طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه، طرح و اجرای ساختمان های فولادی، اجرای صنعتی ساختمان ها، ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا، طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختما ن ها، تأسیسات مکانیکی، آسانسورها و پله های برقی، تأسیسات بهداشتی، لوله کشی گاز طبیعی، عایق بندی و تنظیم صدا، صرفه جویی در مصرف انرژی، علایم و تابلوها، معیارها و ضوابط فنی پدافند غیرعامل به ترتیب از مباحث ۲۱گانه مقررات ملی ساختمان هستند.

با وجود اینکه سالیان طولانی است که مقررات ملی ساختمان در کشور تدوین شده، ولی بر اساس گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس عمر مفید ساختمان های کشور ۳۰ سال است در حالی که این رقم در کشورهای دیگر چیزی حدود ۱۰۰ سال می باشد. در سال های اخیر میانگین رعایت مقررات ملی ساختمان در کشور افزایش یافته که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بر این موضوع تأکید داشته و محمدنادر محمدزاده ابراز می کند: وضعیت رعایت مقررات ساختمان در کشور بسیار بهتر شده و نسبت به سال های گذشته میانگین رعایت این مقررات در کشور افزایش یافته است.

وی اعتقاد دارد رعایت مقررات ملی ساختمان باید در اساس باور مردم قرار داشته باشد و اجباری بودن رعایت این مقررات در ساختمان ها کافی نیست.

استان قزوین نیز در زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان از استان های سرآمد کشور به حساب می آید که امسال میزبان پنجمین همایش مقررات ملی ساختمان کشور بود و موفق شد نشان برتر رعایت این مقررات را به دست آورد.

استاندار قزوین پیرامون وضعیت حوزه شهرسازی قزوین می گوید: حوزه معماری، شهرسازی و مهندسی ساختمان در این استان با پیشینه فرهنگی استان پیوند عمیقی دارد.

احمد عجم با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، بیان می کند: استان قزوین رخدادهای طبیعی زیادی را تجربه کرده و در همین راستا مقررات ملی ساختمان در این استان بسیار مطلوب رعایت می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور تصریح می کند: مقررات ملی ساختمان در حال حاضر نزدیک به ۱۷ سال است که مصوب شده ولی امروز ما این مصوبات را اجرا نکرده ایم. سیدمهدی هاشمی عنوان می کند: مهم ترین سرمایه های آحاد مردم ساختمان ها هستند که شناسنامه ندارند در حالی که هم اکنون لوازم خانگی نیز شناسنامه دارد.

این مسئول ادامه می دهد: ساختمان های ما باید ۱۰۰ سال عمر مفید داشته باشد، اما با وجود اینکه هزینه های سنگینی در این بخش صرف می شود، به گونه ای که این هزینه ها بیش از بودجه عمرانی و جاری دولت بوده؛ می بینیم که عمر ساختمان های کشور ۳۰ سال است.

رعایت مقررات ملی ساختمان بهترین راه برای افزایش طول عمر مفید ساختمان ها در کشور است که باید در این زمینه پس از گذشت ۱۷ سال از تدوین این مقررات، با همتی مضاعف به سمت افزایش طول عمر ساختمان های کشور حرکت کنیم.

علیرضا رهایی عضو شورای مقررات ملی ساختمان با اشاره به مشکلات به کارگیری ضوابط حوزه نظارت، عدم توانایی در تفسیر برخی بندهای آیین نامه ای و نداشتن قدرت و اختیارات کافی و همچنین حمایت قانونی کافی برای برخورد با کارفرمایان و پیمانکاران ناقض مقررات را از این مشکلات عنوان کرد.

با وجود تمام این مشکلات تا به امروز پنج همایش برای مقررات ملی ساختمان در کشور برگزار شده و مقررات ملی ساختمان جزو واحد های درسی رشته های مهندسی عمران قرار گرفته است و همچنین سالیانه دوره های مختلفی برای اشاعه و توسعه اجرای این مقررات برگزار می شود.

مدیرکل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: سالانه پنج هزار دوره مرتبط با موضوع مقررات ملی ساختمان در استان های مختلف کشور برگزار می شود.

غلامرضا هوایی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه ۲۱گانه مقررات ملی ساختمان امروز در دسترس افراد قرار دارد، افزود: این مقررات پس از تصویب قانون نظام مهندسی در سال ۷۴ توانست مفهوم واقعی خود را پیدا کند و به مرور زمان نیز به طور مرتب به روز شود.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون نام مقررات ملی ساختمان و اصول آن برای متخصصان کشور در شهرهای مختلف نامی آشناست تا جایی که سالانه پنج هزار دوره مرتبط با موضوع این مقررات در استان های مختلف کشور برگزار می شود. هوایی از تهیه و تدوین آیین نامه های برخورد با متخلفان، بیمه کیفیت، مصدومیت و برچسب انرژی ساختمان ها خبر داد و گفت: این آیین نامه ها هم اکنون در دولت هستند که امیدواریم به زودی تصویب و به مرحله اجرا برسند.

امیدواریم به جایی برسیم که با اجرای مقررات ملی ساختمان طول عمر ساختمان های کشور که بزرگ ترین سرمایه های مردم هستند، از ۳۰ سال به ۱۰۰ سال افزایش پیدا کند و مردم نیز زندگی در چارچوب مقررات ملی ساختمان را پیگیری کنند.