روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به اعلامیه اخیر اصلاح‌طلبان به دنبال عدم احراز صلاحیت تعدادی از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اینکه با رد صلاحیت این کاندیداها مشارکت در انتخابات پائین خواهد آمد، گفت: مردم ما همیشه با هوشمندی در صحنه‌های مختلف و از جمله عرصه انتخابات حاضر بوده‌اند و اگر کاندیداهای این دوره از انتخابات بتوانند برنامه‌های خوبی برای حکمرانی ارائه دهند، حتما در بحث افزایش مشارکت مردم تأثیر خواهد داشت. 

وی افزود: نگرانی از عدم مشارکت مردم در انتخابات محصول مدیریت کسانی است که می‌گویند چرا اجازه نمی‌دهید ما در میدان رقابت انتخابات حضور پیدا کنیم و مسئله اینجاست که اگر در رقابت انتخابات هم حضور پیدا می‌کردند، باید پاسخگوی عملکرد سالهای قبل خود می‌بودند. 

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: ما معتقدیم که مسببین نگرانی مشارکت مردم از انتخابات نباید منادیان ای وای مشارکت باشند و باید به جای این کار، در مورد کارنامه کاری‌شان پاسخ دهند. 

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: جوسازی در بحث مشارکت مردم در انتخابات و القای این مطلب که مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود، همان چیزی است که دشمن می‌خواهد و در واقع این اقدام گام برداشتن در مسیر دشمنان و بدخواهان نظام است. 

وی افزود: این افرادباید اجازه دهند که مردم با آرامش در انتخابات حاضر شوند و انتخاب و کاندیدای موردنظرشان را انتخاب کنند، نه اینکه با هیاهو و جنجال مردم را از انتخاب کردن مأیوس کنند.

وی اظهار داشت: یک روش مکمل ضربه زدن پس از ناکارآمدی‌های گذشته، مأیوس کردن مردم از انتخاب‌گری است که امروز در دستورکار جریان معلوم‌الحال قرار گرفته است.