مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «پارس نیوز» درواکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درمورد روند مذاکرات برجامی در وین و تعیین شرط برای بازگشت به برجام بیان کرد: بار اولی نیست که ما با آمریکایی ها در حال مذاکره هستیم و بار اولی هم نیست که امریکایی ها عهد شکنی می کنند. اگر واقعا ادعا کنیم آمریکا هیچگاه بعد از انقلاب اسلامی به عهد خودش وفا نکرده است حرف گزافی نزده ایم. این یک قسمت قضیه است.

او افزود: آمریکایی ها هنوز به تعهداتی که دفعه قبل در برجام داده اند عمل نکردند بنابراین آن طرفی که باید شرط گذاری کند آنها نیستند. یعنی آیا آمریکایی ها که هنوز به عهد خود وفا نکردند باز هم باید شرط و شروط بگذارند یا ما در حالی که به تمام تعهدات برجامی خود و حتی فراتر از آن به صورت داوطلبانه عمل کرده ایم باید طلبکار باشیم؟

*آمریکایی ها حق شرط گذاشتن برای ما را ندارند

ویس کرمی می گوید: آمریکایی ها حق شرط گذاشتن برای ما را ندارند. با رفع یکسری از تحریم ها هم مشکل ما حل نمی شود و بایستی تمام تحریم ها چه برجامی و چه غیر برجامی برداشته شود که شروع آن ها می تواند لغو تمام تحریم ها باشد و بعد از آن راستی آزمایی توسط ایران صورت می گیرد که تازه برگردیم به گذشته تا مطمئن شویم تعهدات گذشته انجام شده است یا خیر. یعنی زمانی که آمریکایی ها همه تحریم ها را لغو کنند و به تعهدات خود بازگردند، تازه بر میگردند به قبل که تعهدات قبلی خود را انجام داده ندادند و دراین نقطه حالا در مورد حال و آینده بحث دیگری خواهیم کرد.

این نماینده مجلس یادآورشد: مورد دوم این است که امریکایی ها در حال حاضر با شرایطی که توصیف کردم دست برتر نیستند که بخواهند شرط و شروط بگذارند. یک زمانی در برجام شرایط مجلس، شرایط دولت و مسائلی که در ان زمان وجود داشت و بحث های نظامی منطقه مثل شرایط عراق، سوریه، افغانستان همگی باعث شده بود که آمریکایی ها به نظر خودشان برتری داشته باشند و این نظر را حداقل بر قشری که متاسفانه زود منفعل می شوند، القا کردند.

او ادامه داد: اما هم اکنون شرایط اصلا طوری نیست که بخواهند شرط بگذارند و شرایط ذهنی جامعه ما کاملا معتقد است که آمریکا عهد شکنی کرده و ما نیز در منطقه دست برتر هستیم. در دهه هشتاد یک مسئول سیاسی گفت اسرائیل بایستی از بین برود اما در داخل چقدر به او حمله شد از طرف برخی دولت مردان که چرا شما اسرائیل را تحریک کردید!

*باوجود بزرگنمایی از اسرائیل و آمریکا، حیف را آتش زدیم و جرات پاسخگویی مستقیم ندارند

ویس کرمی گفت:  اما هم اکنون ما داریم حیفا را اتش میزنیم و به ان ها آسیب میزنیم و جرات پاسخگویی مستقیم ندارند و حتی آمریکا به روی خودش نمی آورد. این نشان از ضعف آن ها است.

نماینده مردم خرم آباد درمجلس درادامه تاکید کرد که البته من معتقد هستم حتی لفظ مذاکره هم جای بحث دارد. چرا که وقتی شما قبلا درمورد مسئله ای بحث کردید و مذاکره انجام دادید و تفاهم انجام داده اید مذاکره برای مذاکره چه معنایی دارد؟ ما نگران هستیم که نکند اقایان بروند مجدد مثل برجام که گفتند تحریم ها به کلی لغو شد، توافق دیگری حاصل کنند و اما درعمل دوباره شاهد هیچ اتفاقی نباشیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه تیم مذاکره کننده و شرایطی که ما آن زمان دیدیم باعث شد تا اعتماد ما تا حدودی به آن ها سلب شود. در تیم های قبلی ما جاسوس داشتیم و خط قرمزهایی که مقام معظم ر هبری ترسیم کردند رعایت نشد و اکنون ما واقعا نگران هستیم بابت اینکه در وین چه می گذرد و مجلس بایستی از کم و کیف اقدامات و مذاکره مطلع باشند.