«حازم قاسم»‌ سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ ایده امام خمینی (ره) در اعلام روز جهانی قدس را هوشمندانه توصیف کرد.

سخنگوی حماس در این گفت‌‌و‌گو درباره پیام ایستادگی گروه‌های مقاومت فلسطینی در کنار انتفاضه قدس گفت: «پیام محوری که مقاومت با ایستادگی مستقیم و آشکار خود در کنار انتفاضه قدس مخابره کرد،‌ این بود که این شهر مقدس خط قرمز مردم و مقاومت ماست و مقاومت در برابر هر گونه تجاوزی که به شهر [قدس]‌ و اهالی آن خدشه وارد کند، دست بسته نخواهد بود. اشغالگران در توهم هستند اگر برآورد کنند که می‌توانند شهر قدس یا اهالی آن را در اختیار بگیرند و دیگر اقشار فلسطین را کنار بزنند».

حازم قاسم در ادامه افزود: «مقاومت حق طبیعی خود را در دفاع از ملت فلسطین و وظیفه‌اش در دفاع از تحرکات مردمی شهر قدس را انجام داد. مقاومت ثابت کرده است که یکی از مهره‌های اصلی این معادله است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و پشتیبانی آن از تحرکات مردمی حقیقتا باعث محافظت از این تحرکات شده است از این رو اشغالگران از ترس اینکه واکنش مقاومت به حوادث شهر قدس شدت بگیرد، سعی کردند اوضاع را آرام کنند».

سخنگوی حماس در بخش دیگری از اظهاراتش به توافق اسلو اشاره کرد و با بیان اینکه این پیمان یک عقب‌گرد حقیقی برای طرح آزادسازی ملی فلسطین بود، گفت: «با اسلو، حقوقی برای اشغالگران در کشور تاریخی فلسطین رسمیت شناخته شد و برخی دستگاه‌های امنیتی اقدام به هماهنگی با اشغالگران و جلوگیری از انتفاضه حقیقی کردند که این در بسیاری از موارد، حمایت حقیقی از طرح صهیونیستی به شمار می‌رود. مقاومت از تمام موقعیت‌ها استفاده می‌کند تا بر لزوم فاصله گرفتن از توافق لعین اسلو و پایان دادن به این نقش تشکیلات [خودگردان] استفاده کند».

حازم قاسم ادامه داد: «ما همواره بر این باور بوده‌ایم که باید از هر فرصتی برای خارج شدن از باتلاقی که سازمان آزادی‌بخش با امضای توافق اسلو گرفتار آن شده، بهره گرفت».

وی همچنین درباره نشانه‌های زوال رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه گفت: «روشن است که اشغالگران صهیونیست همچون گذشته در بهترین شرایط به سر نمی‌برند. آن‌ها با چند بحران دست و پنجه نرم می‌کنند که این بحران‌ها ناشی از ماهیت تجاوزکارانه‌شان است و [از طرفی]، آن‌ها و تمام گروه‌هایشان در این منطقه بیگانه هستند.  مهم‌ترین موضوع در بحران راهبردی اشغالگران، بالارفتن روحیه مقاومت در امت و افزایش دامنه حضور نیروهای مقاومت عربی در اطراف رژیم صهیونیستی است چراکه مقاومت از نظر قدرت، عمل، حضور و مقبولیت در حال بالا رفتن است که در مقابل این موضوع، اشغاگران حقیقتا ناتوان از رویارویی‌ با این افزایش قدرت هستند به‌رغم آنکه تجاوزاتشان همچنان ادامه دارد».

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی ادامه داد: «همچنین برای اشغالگران این امر روشن شده است که رژیم‌هایی که روابط خود را با آن‌ها عادی‌سازی کرده‌اند، از مشروعیت‌بخشی به این رژیم در شرایطی که مردم به صورت گسترده آن‌ها و حضورشان را مردود می‌دانند، ناتوان است. این معادله آسان و در عین حال، آشکار است! ادامه مقاومت و افزایش قدرت آن به معنای عقب‌گرد رژیم صهیونیستی و زوال آن است».

حازم قاسم در بخش دیگری اظهاراتش به تأثیر اعلام روز قدس از سوی امام خمینی بر مقاومت فلسطین اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: «اعلام روز قدس از سوی امام خمینی ایده هوشمندانه‌ای بود چراکه این ایده، این اندیشه را نهادینه کرد که فلسطین مسئله محوری این امت است و این شهر مقدس تنها برای مردم فلسطین اهیمت ندارد بلکه مسئله تمام امت است و [از سوی دیگر] تجاوز اشغالگران به آن به معنای تعرض به تمام اقشار این امت است و اقدام برای آزادسازی آن نیز وظیفه این امت.. این ارتباط درونی که روز جهانی قدس آن را ایجاد کرده است، باید به گام‌هایی برای پشتیبانی مکمل تمام امت از مقاومت فلسطین به منظور رویارویی با متجاوزان صهیونیستی و همچنین پیشتیبانی از ساکنان آن برای تقابل با سیاست کوچاندن اجباری نژادی مبدل شود».