احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «پارس نیوز» ضمن اشاره به جزئیات و چگونگی افزایش حقوق کارمندان دولت و کارگران در سال 1400 بیان کرد: حقوق کارمندان دولتی برای سال آتی افزایش 25 درصدی داشته است. اما این افزایش 25 درصد تا سقف حقوق ده میلیون تومان است. به عنوان مثال 25 درصد حقوق ده میلیون تومان 2.5 میلیون تومان می شود یعنی 10 میلیون تومان حقوق به 12.5 میلیون تومان می رسد و از ده میلیون تومان هرچقدر حقوق بالاتر برود باز هم همان 2.5 میلیون تومان اضافه می شود و تصاعدی نخواهد بود.

*پایه حقوق برای تمام کارمندان 25 درصد افزایش خواهد داشت

وی افزود: بدین معنی که اگر کسی بیست میلیون تومان هم حقوق پایه داشته باشد باز همان 2.5 میلیون تومان افزایش پیدا می کند. بنابراین سقف افزایش حقوق برای همه کارمندان همین عددد و میلیون و پانصد هزار تومان است.

ارکانی اظهار داشت: پایه حقوق هم به تناسب شرایط هر فردی متفاوت افزایش پیدا می کند. یعنی به عنوان مثال کسی که متاهل باشد یک حق عائله مندی اضافه می شود و فردی که فرزند داشته باشد به ازای هر فرزند حق اولاد می گیرد.

عضو کمیسیون بودجه مجلس در واکنش به این که پایه حقوق چقدر خواهد بود؟ تاکید کرد: معمولا یک ضریب ریالی تقریبا اوایل فروردین ماه تحت عنوان مصوبه هئیت وزیران ابلاغ می شود و آن عدد کف حقوق را مشخص می کند. برای سال 99 فکر می کنم کف حقوق حدود دو میلیون و هشتصد هزارتومان بود و قاعدتا برای سال آینده با احتساب 25 درصد افزایش باید به آن حداقل اضافه شود.

*افزایش 39 درصدی برای کارگران در سال آتی

ارکانی در ادامه ضمن اشاره به چگونگی افزایش حقوق کارگران در سال آینده تصریح کرد: افزایش حقوق کارگران و افرادی که تابع قانون کار هستند، توسط شورای عالی کار مشخص می شود و دیشب این موضوع مشخص شد که برای آن ها افزایش 39 درصدی درنظر گرفته اند.

وی افزود: چرا که این افراد معمولا پایه حقوق پایین تری داشتند و بسیاری از آیتم های رفاهی و اضافی که به کارکنان دولتی تعلق می گیرد به آن ها تعلق نمی گیرد. اما این افزایش 39 درصدی خیلی تفاوتی با 25 درصدی کارکنان دولتی ندارد.