به گزارش پارس به نقل از فارس، مهمت جیلان بعد از ظهر امروز در چهارمین همایش بین المللی معرفی فرصت ها و توانمندی های سرمایه گذاری و تجاری آذربایجان شرقی در تبریز از افزایش حجم مبادلات تجاری ترکیه و ایران خبر داد و اظهار کرد: در سال ۲۰۰۰ این رقم، ۱.۲ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۲ به ۲۱.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

*فعال شدن مرز کاپی کوی و رازی ترکیه و ایران

وی افزود: وزیر محترم در حیطه گسترش روابط ایران و ترکیه بسیار فعال هستند و هدف ما آشکار کردن ظرفیت های دو کشور است که برای رسیدن به این هدف تلاش داریم روابط را به نقطه ای مطلوب برسانیم.

جیلان با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ سرمایه گذار از کشور ترکیه در این همایش دو روزه شرکت دارند، گفت: در راستای همکاری ترکیه و ایران، تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۱۵ هدف گذاری شده که یکی از موانع موجود برای رسیدن به این هدف گذاری مربوط به مسائل گمرکی بوده و لازم است در نخستین فرصت مرزهای دو طرف به ویژه مرز کاپی کوی و رازی فعال شود.

حجم مبادلات تجاری ترکیه و ایران طی ۱۰ سال اخیر ۲۰ برابر شده است

معاون وزیر توسعه کشور ترکیه افزود: در عین حال مایلم نگرانی خود را از موانعی که باعث می شود این همکاری و سرمایه گذاری ها به نتیجه نرسد ابراز کنم، از دولت ایران خواستاریم با اختصاص ارزهای مربوطه این مشکل را هر چه سریع تر رفع کند، باید ارزهای مربوط به این پروژه ها هر چه زودتر تخصیص داده شود.

جیلان اظهار کرد: در حال حاضر هر دو کشور نیاز به حل مباحث مالی دارند، ارزیابی ما این است که دو کشور با استفاده از پول رایج بین المللی گام بزرگی بردارند، همچنین با انعقاد قرارداد بین بانک مرکزی ایران و ترکیه امیدواریم مشکلات ما بین کشورها کاهش یابد.

وی گفت: حجم مبادلات بین دو کشور طی ۱۰ سال گذشته افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت ترکیه ای در ایران به طور مستقیم در امر واردات و صادرات فعال هستند.

جیلان با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ترکیه و ایران طی ۱۰ سال اخیر ۲۰ برابر شده است، تصریح کرد: یکی از مسائل که در مورد هر دو کشور باید توجه شود، مرزهای دو کشور است. ما لازم است برای حل این مشکل، دیگر مرزهای موجود را فعال کنیم.

پیشنهاد راه اندازی شهرک مرزی در مرزهای دو کشور ایران و ترکیه

معاون وزیر توسعه کشور ترکیه همچنین پیشنهاد راه اندازی شهرک مرزی در مرزهای دو کشور ایران و ترکیه را مطرح کرده و گفت: احداث شهرک صنعتی هم نماد و الگوی خوبی برای تمام کشورهای منطقه خواهد بود و هم ظرفیت مبادلات بین دو کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

فعالیت ۱۰۰ شرکت ترکیه ای در ایران/۳۸ سرمایه گذار ترک نیز در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰۰ شرکت ترکیه ای در ایران فعال هستند، گفت: ۳۸ سرمایه گذار ترک نیز در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس فعالیت دارند، با این حال ما سرمایه گذاری در این بخش را کافی نمی دانیم و ترکیه و ایران لازم است عزم خود را برای همکاری های بیشتر افزایش دهند، توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های صنعتی توسعه یافته و عمق آن به همبستگی بین دو کشور خواهد انجامید.