محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه مسکو با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهداف سفر خود به روسیه گفت: این سفر، اولین سفر رسمی من بعد از حضور در مجلس است که به دعوت رسمی والودین رئیس دومای روسیه انجام شده است. 

وی ادامه داد: داشتن ارتباط راهبردی با روسیه همیشه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است و بر این اساس در اولین سفر خارجی خود حامل پیام ایشان که در چارچوب ارتباط راهبردی با کشور روسیه است، هستم.

قالیباف تاکید کرد: ارتباط ایران با روسیه امروز در حوزه‌های سیاسی, دفاعی, امنیتی، اقتصادی، فناوری، علمی، دانشگاهی، واکسن‌کرونا، زیرساختی و انرژی در شرایط خوبی قرار دارد و همکاری‌های خوبی هم در این زمینه ها انجام شده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون عالی مشترک میان مجلس دو کشور ایران و روسیه وجود دارد و روسای دو مجلس ریاست این کمیسیون را برعهده دارند و در کنار آن کمیسیون مشترک اقتصادی وجود دارد. 

وی در ادامه با اشاره به دیدارهای خود در این سفر اظهار کرد: طی این سفر دیدارهایی را با رئیس مجلس دوما، رئیس سنای روسیه و مقامات عالی‌رتبه این کشور خواهم داشت و درباره مسائل منطقه‌ای و دو جانبه گفت‌وگو خواهیم کرد. 

قالیباف افزود: با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی و وجود مشترکات فراوان میان ایران و روسیه، گفت‌وگو درباره روابط دو جانبه با ساختار و رویکردی جدید برای حفظ منافع دو کشور و امنیت و صلح جهانی انجام خواهد شد و امیدواریم این سفر دو روزه بتواند اثرگذار باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کنار دیدارهای پارلمانی و مقامات عالیه دولتی روسیه، نشستی هم با تجار روسی و ایرانی و اندیشمندان حوزه آکادمیک و دانشگاهی خواهم داشت.