هنوز یک ماه نشده که دولت جدید در آمریکا بر سرکار آمده است اما بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، مقامات دولت جو بایدن درمورد نقض برجام توسط ایران اظهارنظر می‌کنند. توافقی که آمریکا بیش از ۳ سال پیش از آن خارج شد. جدای از اینکه رئیس‌جمهور سابق آمریکا برجام را در شبکه رسمی تلویزیون پاره کرد، به گفته وزیرامورخارجه کشورمان این توافقنامه در دولت پیش از ترامپ، یعنی باراک اوباما نیز نقض شده بود. بنابراین پاره کردن آن توسط رئیس‌جمهور وقت و دیوانه آمریکا، ایران را به برداشت گام‌های کاهش تعهدات برجامی واداشت. گام‌هایی که مرحله‌به‌مرحله از حدود ۲ سال بعد از خروج آمریکا از برجام، عملیاتی شد.تا پیش از انتخابات آمریکا و سرکار آمدن بایدن در کاخ سفید، کارشناسان معتقد بودند که چه ترامپ و چه بایدن انتخاب شوند، گزینه احتمالی که این کشور برای بازگشت به برجام از آن استفاده می‌کند، گروکشی خواهد بود. باتوجه به اینکه آمریکا می‌داند ایران تحت هیچ شرایطی بر سر مسائل موشکی، دفاعی و فعالیت‌های منطقه‌ای وارد مذاکره نمی‌شود و امتیازی دست آن‌ها را نمی‌گیرد و اصرار بر بازگشت همه‌جانبه آمریکا به این توافقنامه است، درصدد خواهند بود که خود را خواهان بازگشت به برجام نشان دهند، اما چه بازگشتی! بازگشتی که ابتدا جمهوری اسلامی ایران، آن را تحقق بخشد و در راستای اجرای تعهدات برجامی گام بردارد و سپس آمریکا وارد میدان شود و اعلام کند که به شرط و شروط مختلف ازجمله توقف فعالیت و ساخت موشکی و کاهش توان دفاعی و همچنین توقف فعالیت‌ها و نفوذ منطقه‌ای ایران، به برجام بازمی‌گردد. گزینه‌ای که به نظر می‌رسد از هم‌اکنون دولت‌مردان بایدن درحال چیدن پازل‌های آن هستند. چراکه می‌دانند اگر جمهوری اسلامی ایران ابتدا به برجام بازگردد و تعهداتش را اجرایی کند، بسیاری از اقداماتی که پس از خروج آن‌ها از برجام انجام داده متوقف و حتی اگر هم با شرط و شروط آمریکا مخالفت کند، ازلحاظ هسته‌ای و حتی علمی بسیار عقب خواهد افتاد. حتی بیشتر از این ۵ سالی که وقتمان را برای برجام تلف کردیم و به زعم دولت‌های غربی حدود ۲۰ سال در زمینه‌های مختلف عقب افتادیم.
 وزیرامور خارجه جدید آمریکا: ایران به تعهدات برجام عمل کند، آمریکا نیز بازمی‌گردد
درحال حاضر نیز اظهارنظر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه جدید آمریکا مصداق همین موضوع است. او در نشست خبری اخیر خود اظهار کرد: بایدن بسیار شفاف است. اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، آمریکا نیز برمی‌گردد.
دقت کنید! ابتدا تأکید بر بازگشت ایران و سپس بازگشت آمریکا به برجام است. همان گزینه‌ای که در سطرهای بالاتر به آن اشاره کردیم. بنابراین مسیر و استراتژی جدید آمریکا که سال‌هاست با آن گروکشی می‌کند، مجدد درحال ساختن «ایستگاه‌های معطلی» علیه ایران است.
 پاسخ ظریف به بلینکن: هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در پاسخ به اظهارات وزیرامورخارجه جدید آمریکا در حساب‌رسمی توییتر خود این‌گونه نوشت: «بررسی واقعیت‌ها برای وزیرخارجه بلینکن:
ایالات‌متحده:
– برجام را نقض کرد
– انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرد
– پایبندان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد
اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه:
– به برجام پایبند ماند
– تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش‌بینی‌شده اتخاذ کرد
حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.»بنابراین این آمریکایی‌ها بودند که بدعهدی کردند و علی‌رغم بدعهدی غربی‌ها، ایران به تعهداتش پایبند بوده  و حتی می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران تا الان هم زیادی منتظر اجرای تعهدات طرف‌های برجامی بوده است.البته وزیرامورخارجه دولت بایدن ادامه مسیر احتمالی آمریکا برای بازگشت به برجام را روشن‌تر کرده و مانند کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس، آلمان و فرانسه تأکید کرده که پس از بازگشت ایران به برجام، از آن به عنوان «بستری برای مذاکرات آتی جهت توافق گسترده‌تر» که دیگر نگرانی‌های ما و متحدانمان را شامل شود، استفاده می‌کنیم.دراین بند از صحبت‌هایش نیز به عبارت «دیگر نگرانی ما و متحدانمان» اشاره می‌کند. منظور او افزایش قدرت نفوذ و نظامی ایران در غرب آسیا و پیشرفت توان موشکی نیروهای مسلح ایران است. حق‌وحقوقی که طبیعی و شامل تمام کشورهای زیر پرچم سلطه آمریکا خواهد شد، اما جمهوری اسلامی ایران، خیر.
 رهبر انقلاب: به ما می‌گویند موشک نداشته باشید؛ به شما چه ربطی دارد
اما دولت‌مردان غربی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران تا زمانی‌که  لغو تمام تحریم‌های وعده داده‌شده در برجام و تعهدات دیگری که طرف‌های غربی موظف به اجرا هستند، محقق و ملموس نشود، هیچ گام اجرایی و حتی غیراجرایی درراستای آغاز اجرای تعهدات برجامی برنخواهد داشت.ازطرف دیگر نگرانی‌های آمریکا و متحدانشان که وزیر امورخارجه دولت بایدن به آن اشاره کرد نیز به هیچ‌وجه، قابل‌مذاکره نیست و به طبق فرمایشات رهبری به آن‌ها ربطی ندارد.رهبر فرزانه انقلاب ماه‌ها پیش از سرکار آمدن جو بایدن در آمریکا، مردادماه سال جاری درمورد مذاکره با آمریکا تأکید کردند: «اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید شما موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خب پدرتان درآمده؛ یعنی خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، همین آش است و همین کاسه؛ باز هم دعوا، باز هم تحریم، باز هم تهدید؛ مذاکره یعنی این؛ دلیل اینکه بنده می گویم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، این است که این مذاکره [نتیجه ندارد]؛ البتّه او سود می‌برد از مذاکره.»ایشان همچنین در آذرماه سال جاری درمورد یاوه‌گویی‌های کشورهای اروپایی درمورد مذاکره بر سر توان موشکی و منطقه‌ای خطاب به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گفتند: «به ما می‌گویند موشک نداشته باشید؛ به شما چه ربطی دارد، شما اول خودتان را اصلاح کنید و بعد اظهارنظر کنید. به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آن‌ها بود. رهبر انقلاب همچنین فرمودند: «وضع آمریکا که مشخص نیست و اروپایی‌ها هم دائم در حال موضع‌گیری ضد ایران هستند. آن‌ها درحالی‌که خودشان بیشترین دخالت‌های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما می‌گویند در منطقه دخالت نکنید و درحالی‌که انگلیس و فرانسه دارای موشک‌های مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما می‌گویند موشک نداشته باشید.»بنابراین فرمایشات رهبری، اوضاع فعلی و اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی که طبق سخنان رهبری درست از آب درآمد و استراتژی آن‌ها همانی شد که انتظار می‌رفت، باید به راحتی پرونده مذاکره با آمریکا را بست و از تعلل و وادادگی در سال‌های اخیر درس گرفت.

حانیه مسجودی