اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، تبصره ۱۴ لایحه بودجه درباره یارانه را اصلاح کردند تا یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ دو برابر شود. براین اساس مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم می‌دهد.
 در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس، برای نخستین ‌بار از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد، یارانه نقدی افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این کمیسیون تلفیق برای اولین بار پرداخت یارانه تولید در سال ۱۴۰۰ را نیز به تصویب رسانده که در حوزه ایجاد اشتغال و یارانه سود تسهیلات در حوزه‌های کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن اختصاص پیدا می‌کند.
قانون هدفمندی یارانه‌ها از اواخر دهه ۸۰ به اجرا گذاشته شد تا دولت با آزادسازی تدریجی قیمت حامل‌های انرژی، یارانه نقدی آن را هرماه به‌حساب سرپرستان خانوارها واریز کند و از این طریق از اقشار آسیب‌پذیر حمایت نماید. فشار اقتصادی حاصل از رکود در جامعه و در پی گران شدن بنزین در کشور در سال ۹۸ موجی از اعتراضات را نسبت به عملکرد دولت در برخورد با مشکلات مردم ایجاد کرد که در پی آن دولت پرداخت یارانه را مطرح نمود و با گران شدن بنزین، یارانه حمایت معیشتی را از سال گذشته اجرایی کرد.  
حالا مجلس بعد از گذشت یک دهه از زمان واریز اولین یارانه به‌حساب ایرانی‌ها و با توجه به افزایش چندبرابری قیمت تمام کالاها طی این چند ماه اخیر، به دنبال افزایش یارانه نقدی دهک‌های مختلف جامعه است.
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه دریافتی ۲۰ میلیون نفر از مردم در سال آینده که صرفا یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، ۲ برابر خواهد شد و به ۹۱ هزار تومان در ماه می‌رسد. این ۲۰ میلیون نفر شامل کسانی که  در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، نمی‌شود. علاوه بر این ۵۸ میلیون نفری که یارانه نقدی را همراه با یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند در سال ۱۴۰۰، درمجموع هر نفر ۱۳۶ هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهند کرد.
۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها نیز میان ۱۰ میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، توزیع خواهد شد. با این حساب و در صورت اضافه شدن این رقم به یارانه نقدی این گروه، رقم یارانه دریافتی آن‌ها از ۱۳۶ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان در ماه افزایش خواهد یافت.
 ۴۶۳ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده 
به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، منبع پیش‌بینی‌شده برای پرداخت یارانه‌ها در قالب تبصره‌ ۱۴ در لایحه بودجه سال آینده ۴۶۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۱۴.۵ درصد سهم نفت درخصوص پالایشگاه‌ها و پخش فرآورده‌های نفتی تفکیک خواهد شد. از سوی دیگر سهم دستگاه‌های اجرایی از ۴۳۶ میلیارد تومان به‌طور جداگانه پرداخت می‌شود، اما در ردیف‌های عمومی بودجه می‌آید تا تبصره ۱۴ در بودجه ۱۴۰۰ نسبت با سال گذشته متفاوت باشد.
اعضای کمیسیون برای افزایش یارانه‌های نقدی، پیشنهادات مختلفی ارائه کرده‌اند ازجمله اینکه یارانه نقدی اقشار تحت پوشش مراکز حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) که در حدود ۱۰ میلیون نفر هستند به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد. 
پیشنهاد دیگر این بود که یارانه نقدی دهک‌های بعدی که در حدود ۲۵ میلیون نفر هستند، به ۱۸۰ هزار تومان تغییر یابد. اعضای کمیسیون در رابطه با یارانه نقدی دهک‌های بالا ۲ پیشنهاد ارائه دادند؛ پیشنهاد اول حذف یارانه نقدی دهک‌های بالا و یا افزایش ۲ برابر یعنی ۹۰ هزارتومانی مبلغ یارانه بود.
قرار است مصوبات کمیسیون تلفیق پس از تصویب در صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل‌شده و برای اجرا ابلاغ شود. 
طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آذرماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٠/٥ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١/٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه امسال نیز به عدد ٤٤/٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٤/٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. 
باوجود تورم زیاد و افزایش قیمت در همه کالاهای مصرفی، پرداخت کمک‌های معیشتی و افزایش یارانه در این روز‌های سخت برای بیشتر اقشار جامعه می‌تواند به‌طور موقت آلام معیشتی را کاهش دهد، هرچند متأسفانه بیش از هزاران میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می‌گردد که بیشتر آن‌هم به جیب دهک‌های ثروتمند جامعه واریز می‌شود.