محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفر به جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر و در اولین مقصد این سفر امشب (یکشنبه) وارد باکو شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر قبلی اش به باکو که قرار بود آذر ماه انجام شود و به دلیل شرکت در جلسات هیأت دولت برای بودجه به تعویق افتاد، اظهار داشت: بسیار خوشحالیم توانستم این سفر را انجام دهم.

ظریف همچنین گفت: در روزهای آینده به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا آخر هفته نیز به ترکیه سفر خواهم کرد.

وی در تشریح موضوع و علت این سفرها عنوان کرد: موضوع اصلی بحث همکاری‌های منطقه‌ای در این منطقه است که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات دوجانبه با این کشورها که ایران با این کشورها دارای رابطه بسیار خوب و نزدیکی است. 

ظریف گفت: فردا (دوشنبه) در دیدار با مقامات آذری درباره بازسازی و وضعیت قره باغ و همکاری برای حفظ ثبات در این جا صحبت خواهیم کرد. خوشنود هستیم کشور و ملت برادر ما آذربایجان سرزمین‌های خودش را به دست آورده و امروز سرزمین‌های آذری در اختیار مردم آذربایجان است و علاقه‌مندیم کمک کنیم که هر چه زودتر ساکنان سرزمین‌های آزاد شده به محل اقامت خود برگردند. اینها خویشان ما هستند و در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: علاوه بر این درباره مسائل مربوط به ترانزیت و کریدور شمال - جنوب و شمال - غرب با دوستان آذری گفت‌وگو خواهیم کرد.

* همیشه آغوش ما برای همسایگان در خلیج فارس باز بوده و خواهد بود

محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره همسایگان در منطقه خلیج فارس گفت: همیشه معتقدیم منطقه خلیج فارس نیازمند گفت‌وگو و همکاری و ایجاد روش‌های اطمینان بین کشورهای منطقه خلیج فارس است و همیشه در این زمینه آغوش ما برای همسایگان باز بوده و خواهد بود.

قرار است ظریف در ادامه این سفر به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا ترکیه سفر کند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) با اشاره به سفر ظریف مسائل دوجانبه، آخرین تحولات قفقاز، پروژه‌های در دست همکاری و بررسی زمینه‌های گسترش صلح و ثبات در منطقه را از اهداف این سفر خواند.

پیش از این محمدجواد ظریف از سفرش به این کشورها خبر داده و گفته بود: قصدم این است به کشورهایی که می‌توانند برای کمک به بحران قره باغ و وضعیت صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند، سفر کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این (آذر ماه) قصد داشت سفری به باکو و مسکو داشته باشد که به خاطر شرکت در جلسات مربوط به بودجه این سفر به تعویق افتاد و بعد از آن ظریف در تهران میزبان همتای آذربایجانی خود بود.