محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) در نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در توئیتی نوشت: یک سال پیش در چنین روزی، دشمن شماره یک تروریست‌های افراط‌گرا، بزدلانه توسط تروریست اعظم ترور شد.

وی افزود: در حالی که منطقه ما با وقار و شکوه نخستین سالگرد درگذشت او را گرامی می‌دارد، یادآوری بر آن است که تنها طرفی که از قتل او منتفع شد، داعش بود که از آن زمان فعالیت‌های خود را افزایش داده است.

به گزارش فارس، بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸  (سوم ژانویه ۲۰۲۰) ساعاتی پس از انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، حشد الشعبی عراق از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد و ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این خبر را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم پس از این اقدام تروریستی مدعی شد که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حملات علیه دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی بود و خودش دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. 

در همین خصوص نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در اظهاراتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین دوشنبه هشتم دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن در امان بمانند.