سه کشور اروپایی عضو برجام که تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند با صدور بیانیه‌ای درباره اعلام آمادگی ایران برای تولید فلز اورانیوم ابراز نگرانی کردند و از تهران خواستند به تعهدات برجامی خود کامل و بدون تاخیر بازگردد.

فرانسه، آلمان و انگلیس امروز (شنبه) طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما قویا ایران را تشویق می‌کنیم به این فعالیت پایان داده و اگر برای حفظ این توافق (برجام) جدی است، بدون تاخیر به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک به صورت کامل باز گردد.»

کشورهای اروپایی در حالی از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی می‌کنند و مدعی حفظ برجام هستند که تاکنون نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند بلکه با تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان همراهی کرده‌اند.

درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه گسترده علیه افراد و نهادهای ایرانی که با کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی و وعده‌های خود به ایران همراه شد، جمهوری اسلامی ایران تصمیمات تازه‌ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کرد.

مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایرانی و سکوت کشورهای غربی در قبال این اقدام تروریستی، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را که از چند ماه قبل تحت بررسی و تدوین بود به‌تصویب رساند.

بر اساس این قانون، سازمان انرژی اتمی موظف است نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.

 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هفته گذشته با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی کار فنی خود را طبق این قانون دنبال می‌کند و صرف نظر از اینکه آئین‌نامه اجرای قانون چگونه تهیه و تدوین شده، ما در حال اجرای موضوعات فنی قانون هستیم.

وی افزود: در شرایط فعلی کارها به نحوی پیش می‌رود که سازمان انرژی اتمی به طور صددرصد خواسته‌های قانونی را به لحاظ فنی اجرا می‌کند.