« دومینیک راب » وزیر امورخارجه انگلیس، امروز (چهارشنبه) در پیامی نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داده است.

راب در پیامی توییتری مدعی شد: «غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد اورانیوم از سوی ایران پیش‌روندگیِ مخربی است که برجام را کوچک بشمرد و بازگشت به روابط دیپلماتیک را با خطر مواجه می‌کند.»

او در ادامه مدعی شد: «ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

امروز تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای نسبت به اقدام ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم واکنش نشان داده است.

سه کشور انگلیس فرانسه و آلمان در این بیانیه بدون در نظر گرفتن رفتار مخرب دیگر کشور‌های در برجام و خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، نسبت به این اقدام ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و «غنی‌سازی را مغایر با تعهدات برجام دانستند.»

تروئیکای اروپایی مدعی شدند: «غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی از سوی ایران هیچگونه توجیهی ندارد. این اقدام ایران بسیار نگران کننده و نقض تعهدات این کشور در برجام است. ایران فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.»

ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و این باعث شد ایران تعهدات خود را با این توافق کاهش دهد.

به تازگی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب و نامزد دموکرات‌های آمریکا، درباره توافق هسته‌ای ایران و بازگشت کشورش به این پیمان سخن گفت و افزود: «اقدامات دولت کنونی آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ کمکی به امنیت این کشور نکرده و راه را برای ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای هموارتر کرده است.»

ماه گذشته سالیوان در نشست شورای مدیریت وال استریت ژورنال اعلام کرد دولت بایدن می‌خواهد از طریق بازگشت به برجام ایران را به پای‌بندی به مفاد این توافق مجبور کند و از این راه برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل خود بگیرد.

مشاور امنیت ملی احتمالی آینده آمریکا گفت آمریکا آمادگی تبعیت از شروط مندرج در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دارد. تصور می‌کنیم که این مسئله ممکن و شدنی است.

پیش از او بایدن در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود اگر ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز به این توافق بین‌المللی باز خواهد گشت و مدعی بود در صورت بازگشت ایران به تعهدات و الزاماتش، واشنگتن تحریم‌های تهران را که توسط دولت دونالد ترامپ اعمال شده بود، لغو خواهد کرد.