محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام و نامه رسمی در سالروز شهادت سردار سلیمانی به جمعی از روسای مجالس کشورهای منطقه و جهان ،رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی، دبیران کل  مجمع مجالس آسیایی و اسلامی و همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با محکوم کردن اقدام تروریستی دولت آمریکا بر تلاش مجالس کشورهای جهان و جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ 

همانگونه که استحضار دارید ؛ دولت ایالات متحده آمریکا بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در یک اقدام تروریستی سازمان یافته و هدفمند ، سپهبد قاسم سلیمانی از فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی را در محدوه غیر نظامی فرودگاه بین المللی بغداد و با توسل به حمله موشکی به شهادت رساند. 

انجام سفر سپهبد قاسم سلیمانی به جمهوری عراق، بنا به دعوت دولت این کشور و در راستای تداوم کمک مستشاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با تروریسم (داعش ) در عراق ، از طریق پرواز غیر نظامی و آشکار به بغداد انجام پذیرفت. وی پس از استقبال رسمی ، در محدوده فرودگاه بین المللی  بغداد، هدف حمله تروریستی موشکی آمریکا قرار گرفت. 

این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر به عنوان عالی ترین مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران در کنار نیروهای مسلح و دولت عراق نقش مهمی را در مبارزه با تروریسم در این کشور برعهده داشت.

ضمن محکومیت شدید دولت آمریکا، این حمله تروریستی آشکار در شرایطی انجام گرفت، که هیچگونه وضعیت جنگی میان تهران و واشنگتن برقرار نبوده است و از منظر حقوق بین الملل ، دیدار مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمهوری عراق در راستای کمک به آرامش و ثبات منطقه و مبارزه با تروریسم بوده و هیچ تهدید و خطر جدی و فوری علیه دولت آمریکا در پی نداشته است. 

مجلس شورای اسلامی ایران این اقدام را به عنوان مصداق تروریسم دولتی سازمان یافته، نقض آشکار حاکمیت ملی و استقلال جمهوری عراق و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دانسته و آن را قویا محکوم می‌کند.

این اقدام تروریستی که مغایر منشور سازمان ملل متحد به ویژه در تعارض با منشور سازمان ملل متحد و کنوانسیون های بین المللی است، به تلاش جامعه بین المللی جهت مبارزه با تروریسم، حاکمیت قانون در مناسبات جهانی و امنیت و آرامش منطقه آسیب جدی وارد کرده و صلح و امنیت بین المللی را به صورت جدی به مخاطره انداخته است.

 از جنابعالی انتظار می‌رود، با توجه به نقش پارلمان ها و مجامع بین المللی در پیشبرد صلح و ثبات جهانی و مبارزه با تروریسم ، به ویژه تروریسم دولتی، به مسئولیت خود عمل کرده و بسترهای قانونی لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین فجایع تروریستی فراهم سازید. 

محمدباقر قالیباف 

رئیس مجلس شورای اسلامی

جمهوری اسلامی ایران