به گزارش پارس به نقل از فارس، فرانسه و ایتالیا در خواست پناهندگی ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه های جاسوسی دولت آمریکا را رد کردند.

وزارت کشور فرانسه با صدور اطلاعیه ای تصریح کرده است: « فرانسه با توجه به تحلیل قانونی و شرایط مورد نظر، با درخواست پناهندگی وی موافقت نمی کند. »

علاوه بر این، نشانه هایی وجود دارند که نشان می دهند اسنودن پس از سپری کردن ۱۱ روز در منطقه ترانزیت یک فرودگاه در مسکو، مهمانی نیست که از وی استقبال شود.

سرگئی ریابکوف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت اسنودن باید جایی پیدا کرده و خاک این کشور را ترک کند. پس از اظهارات ریابکوف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم از اسنودن خواست مسکو را ترک کند.

ادوارد اسنودن، یکی از معاونان فنی سازمان سیا و از پیمانکاران آژانس امنیت ملی آمریکا با افشای اسنادی فوق العاده محرمانه، از شنود تلفنی و اینترنتی دولت آمریکا از میلیون ها شهروند این کشور پرده برداشته و در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

طبق اسناد افشا شده از آژانس امنیت ملی آمریکا، برنامه مرموز نظارت و پایش از شهروندان که اطلاعات میلیون ها شهروند آمریکایی را در اختیار دولت این کشور قرار می داده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت این کشور آغاز شده و باراک اوباما آن را تا اواخر سال ۲۰۱۱ ادامه داده است.

افشاگری های اسنودن درباره برنامه های جاسوسی آمریکا به انتشار گزارش هایی درباره جاسوسی آمریکا از بعضی کشورهای اروپایی هم منجر شد.