رضا تقی پور ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح شأن نظارتی مجلس شورای اسلامی به  می گوید: رئیس جمهور در روزهای اخیر مبحثی را درمورد نظارت مجلس بر دولت و وزرا مطرح کرد اما صحبت های من در پاسخ به رئیس جمهور نیست. زیرا مسائلی که در مورد مجلس مطرح کرد به قدری واضح و روشن است که اصلا نیاز به هیچ توضیح و تفسیر اضافه ندارد و کافی است یک نفر که حتی حقوق هم نخوانده و سواد عمیق حقوقی نداشته باشد یک بار قانون اساسی را بخواند.
وی افزود: کارکردهای اصلی مجلس تقنین و نظارت بر حسن اجرای قوانین است. حتی در فصول مختلف قانون اساسی، ابزارهای نظارتی قوه مقننه مشخص شده است از جمله سؤال از وزرا و رئیس جمهور، استیضاح ، تذکر، اخطار و همین‌طور تحقیق و تفحص. تمام این ها نشان می‌دهد که ابزار و کارکردهای نظارتی دارند. بنابراین قانون اساسی، شأن نظارتی مجلس را مشخص کرده است.
تقی‌پور با بیان این‌که یک تعبیر وجود دارد که می گوییم مقدمه واجب، واجب است، اظهارکرد: این تعبیر یعنی زمانی که قرار است ازدولتمردان سؤال، استیضاح یا تحقیق و تفحص کنیم طبیعتا پیش از آن، نظارت اتفاق می افتد. حال اگر نمایندگان مجلس به تخلفی برخوردند کمیسیون ها یا خود مجلس وارد عمل می‌شوند و از این ابزارها استفاده می‌کنند بنابراین این موضوع بدیهی و روشن است.
 چطور ممکن است یک قوه ادعا کند که لازم نیست به کارهایش نظارت شود؟
نماینده مردم تهران درمجلس ادامه داد که اساسا اگر این مسئله را نیز فاکتور بگیریم و فرض کنیم مجلس وظیفه نظارتی ندارد، در سطح کلان به خلأهایی بر می خوریم. یعنی تفسیر رئیس جمهور بسیار عجیب و غریب است. چطور ممکن است یک قوه ادعا کند که لازم نیست به کارهایش نظارت شود؟
او می‌گوید: متأسف هستم که این را بگویم اما این ادعا به روحیات و شخصیت افراد بر می گردد که آیا اصلا خودشان را نظارت پذیر 
می دانند یا خیر؟ یکی از مشخصه های اصلی حکومت ها یا قوه مجریه در نظام سیاسی کشور، پاسخگو بودن است. این مسئله حتی سواد عمیق سیاسی یا حقوقی نمی‌خواهد. هرکس که کتاب‌های ساده حکومتداری را مطالعه کند این اصل را می فهمد که دو ویژگی برای دولت و حکومت تبیین شده است؛ یکی اجرای قانون و دوم پاسخگو بودن. این دو مؤلفه، کار های اصلی دولت است.
تقی‌پور افزود که طبیعتا پاسخگو بودن نیز در مقابل برخی نظارت‌ها اتفاق می افتد. البته ما اعتقاد داریم که ناظر اصلی در نظام جمهوری اسلامی خداوند است اما در امور دنیایی با تکیه بر جمهوریت نظام، در ابتدا کل مردم و سپس مجلس شورای اسلامی نیز به نیابت از آن ها
با ساز و کارهای قانونی ناظر بر عملکرد مسئولان است.
نماینده مردم تهران درمجلس دربخش پایانی گفت وگو تأکید کرد که علت طرح چنین مباحثی در مقطع زمانی فعلی نیز مشخص و برای فرار از پاسخگویی و حاشیه سازی است. کسی که کارنامه و نمره خوبی برای عرضه ندارد، طبیعی است که باید بگوید زمین کج است! یا مسائل حاشیه ای را مطرح کند تا اذهان عمومی منحرف شوند.