امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ابلاغ قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی توسط رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهور به «رسالت» می‌گوید: زمانی که قانونی توسط ‌مجلس تصویب می‌شود برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. رئیس‌مجلس نیز به دلیل اینکه مراحل نهایی این قانون به پایان رسیده و توسط شورای نگهبان تائید شده آن را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.
وی افزود: اما رئیس‌جمهور شبیه به همین طرح البته با ابعاد دیگری را مطرح کرده و می‌خواهد طی ۴ ماه آتی به یک‌سوم مردم ۱۰۰ هزارتومان کمک معیشتی کند. مسئله این است تا پایان سال هم عملا ۴ ماه باقی‌مانده و طرح معیشت مجلس نیز ناظر به همین ۴ ماه است.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی مجلس تصریح کرد: ما در این قانون ۱۲۰ هزارتومان کمک معیشتی برای ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفتیم. اکنون منابع این طرح را نیز پیش‌بینی کردیم و اگر دولت همت کند، قابل‌اجراست.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس ادامه داد: دولت در حالی از طرح معیشتی خودش می‌گوید که مجلس نیز همین طرح را در نظر داشته اما دولتمردان دررفت و برگشت‌های بسیار با آن مخالفت کردند و منابع را نامشخص خواندند. بااین‌وجود اکنون منابع این طرح کاملا مشخص و به تائید شورای نگهبان رسیده و تبدیل به قانون شده است. بنابراین دولت موظف به اجراست.
وی اظهار کرد: باید دید دولت می‌خواهد در چه ابعادی طرح خودش یا مجلس را انجام دهد و هنوز مشخص نیست و باید دید در ادامه چه می‌شود.نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به اینکه آیا دولت باوجود طرح کمک معیشتی که خودش در نظر دارد، قانون الزام پرداخت یارانه کالاهای اساسی را اجرایی می‌کند، گفت: دولت به لحاظ حقوقی موظف به انجام است و نمی‌تواند از قانون استنکاف کند. عدم اجرای قانون پیامدهای حقوقی برای مسئولان دولتی دارد.قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه دولت باید بگوید مجوز و منابع طرح کمک معیشتی که عنوان کرده است چیست، افزود: دولت باید مجوز و مصوبه طرح معیشتی که گفته را از مجلس می‌گرفت. دولت نمی‌تواند هم خودش تصمیم بگیرد قانونی تصویب کند و هم خودش اجرا کند.عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید می‌کند: دولت برای اجرای طرح معیشتی که مدنظر دارد یا باید ازلحاظ حقوقی مصوبه شورای هماهنگی یا مصوبه مجلس را اخذ کند. من در جلسه علنی مجلس هم گفتم که دولت باید بگوید مجوز و منبع این طرح معیشتی از کجاست و با چه مجوز و از چه منبعی می‌خواهد این کار را انجام دهد؟
وی می‌گوید: دولت صرف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به‌هرحال ممکن است از مصوبه مجلس برای انجام این کار استفاده کنند اما آن را کامل انجام ندهند. بااین‌حال قانون جامعیت دارد و اگر هم آن را کاملا انجام ندهند ما پیگرد قانونی می‌کنیم. مجلس می‌تواند با متخلفان اجرای قانون برخورد کند.