به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران که در جمع گروهی از علما و روحانیون در تالار وزارت کشور سخن می گفت با اشاره به نقش علما و روحانیون در خلق حماسه سیاسی گفت: روحانیون، خطبا و علما از منابع و تریبون ها برای خلق حماسه سیاسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود اقدام کردند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، افزود: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه رحمت و مغفرت الهی است که در این ماه خطبا روش خاص خودشان را خواهند داشت.

روحانی ماه رمضان را فرصتی مغتنم برای سخن گفتن با علما و روحانیون خواند و اظهار داشت: در این ماه درهای رحمت الهی باز خواهد بود دلهای مردم بیش از گذشته آماده تر می شود و گوشها شنواتر خواهد شد.

* طلبه هستم و به داشته های طلبگی خود افتخار می کنم

رئیس جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه یک طلبه هستم و به یافته ها و داشته های طلبگی خود افتخار می کنم، افزود: اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه آن هم در سایه پرتو حماسه سیاسی سرنوشت ساز که مدنظر مقام معظم رهبری بود برای همه مایه مباهات و افتخار است و از سوی دیگر مسئولیت را برای بنده سنگین تر می کند.

وی با تاکید بر اینکه از بزرگان، مراجع تقلید، علما و روحانیون استمداد دعا، نصیحت و حتی نقدهای دلسوزانه دارم، خاطرنشان کرد: علی رغم تخریب هایی که در طول سالیان گذشته به روحانیت معظم وارد شده بود، تخریب های که نه از سوی افراد به ظاهر متدین، بلکه افرادی که در قرابت به دین و اهل دین دو آتشه بودند مردم رفتار دیگری داشتند.

* مردم به تخریب هایی که علیه روحانیت صورت می گرفت پاسخ دادند

وی با تاکید بر اعتماد مردم به روحانیت گفت: مردم به تخریب هایی که علیه روحانیت صورت می گرفت پاسخ دادند و خواستند بگویند که روحانیت را ورای مسائل سیاسی می بینند و به آن می نگرند.

روحانی با تأکید بر اینکه جایگاه روحانیت در جامعه ما محفوظ است و از امتیازات ویژه نهاد روحانیت در تاریخ مردمی بودن این نهاد بوده است، ادامه داد: این از دل ایمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را به عنوان تکیه گاه خود قرار داده است.

* امروز اساس قدرت ملی ما را مردم تشکیل می دهند

رئیس جمهور منتخب مردم تصریح کرد: به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فراز و نشیب های بعد از انقلاب با تکیه بر مردم بوده است و امام و روحانیت همواره بر مردم تکیه داشته اند. از این رو اساس قدرت ملی ما را امروز مردم تشکیل می دهند.

* اعتماد متقابل بین مردم و روحانیت باید برقرار باشد

وی با تأکید بر اینکه هویت روحانیت در مردمی بودن آن است و روحانیت همواره باید مستظهر به اعتماد و حمایت مردم باشد، افزود: ادامه جایگاه این نهاد و پایداری آن در سایه نزدیکی با مردم محقق می شود و حساسیت این مسئله امروز بیش از همیشه است که اعتماد متقابل بین مردم و روحانیت باید برقرار باشد.

روحانی، روحانیت را زبان و نهاد واسط بین مردم و حکومت دانست و تأکید کرد: روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح و بهبود، معیشت و ارتقای اخلاق را به حاکمان منتقل کند.

رئیس جمهور منتخب مردم وظیفه حکومت را تأمین امنیت، عظمت، زندگی و حقوق مردم برشمرد و ادامه داد: کارهای ما به عنوان مسئولان نظام اسلامی کمابیش به پای روحانیت نوشته می شود و از این رو هیچگونه شکاف و گسستی بین حکومت و روحانیت با مردم در شرایطی که آنها به تغییر و تحول امید بسته اند، نباید وجود داشته باشد.

* جلب اعتماد مردم کلید اصلی همه مشکلات است

وی با اشاره به احتمال وجود خطا در هر انسانی تصریح کرد: هیچ اشکالی ندارد که حکومت اسلامی به مردم بگوید چه موفقیت ها و ناکامی هایی داشته یا کجا توانسته است برنامه خود را به خوبی اجرا کند؛ جلب اعتماد مردم و تکیه بر همبستگی آنها کلید اصلی همه مشکلات است هرچند که باید در این مسیر تحمل نظرات صاحب نظران را داشته باشیم و بدانیم دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه این مردم هستند که برای حل مشکلات کشور باید در صحنه حضور یابند و دولت تسهیل کننده و سامان دهنده است ادامه داد: مردم و بخش های غیردولتی در یک منظومه سامان یافته باید برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند که در این میان نقش روحانیت و علماء بسیار تعیین کننده است.

رئیس جمهور منتخب مردم با اشاره به نیاز جامعه به برخورداری از یک دولت قوی خاطرنشان کرد: امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده و مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور یافته اند اما این مشارکت و حضور آغاز راه است. لذا ما باید زمینه مشارکت مردم را بیشتر کنیم و از سوی دیگر نیز زمینه تصدی گری دولت در امور جامعه و مردم را کاهش دهیم.