حسینعلی حاجی دلیگانی ، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز درتشریح تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ اظهار داشت: مورخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، جهانگیری، معاون اول رییس جمهور پس از نشست خود با رییس جمهور و سایر مسئولان کشور، در قاب تلویزیون عنوان کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات محصولات ضروری، تولید صنایع و همچنین نهاده های دامی به هرآن کس به بخواهد، اختصاص داده می‌شود. به موجب این تصمیم، مورخ ۱۶ مرداد همان سال اعلام شد که ۳/۲۱ دهم میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور توزیع و کاسته شده است.

وی افزود :توزیع ذخایر ارزی کشور چوب حراجی بود که در اثر تصمیم‌های غیرکارشناسی به یک‌باره بر سرمایه کشور زده شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس تصریح کرد:در راستای توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی افراد سودجو از ذخایر ارزی کشور سوءاستفاده کردند و علی‌رغم تخصیص ارز کالا وارد کشور نکردند.

عضو هیئت رییسه مجلس خاطرنشان کرد: عده‌ای با ارز 4200 تومانی کالا وارد کردند اما آن را با قیمت تخصیصی عرضه نکردند و موجب فساد در این بخش شدند. درسال‌های بعد، هرساله ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شد اما نتیجه خوبی نداشت و تنها مسبب کاهش ارز کشور شد.

حاجی دلیگانی بیان کرد: درحال حاضر، طرح تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مجلس با هدف اینکه چه میزان از ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته و چه میزان از ارز به کشور بازگشته، آغاز شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: طرح تحقیق و تفحص از نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی پس از بررسی هیئت رییسه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. نمایندگان دولت ممکن است در وهله نخست، پاسخ کتبی ارائه دهند و سپس برای توضیح در کمیسیون حاضرشوند. چنانچه گزارش آن‌ها مورد تایید نمایندگان نباشد این موضوع در صحن علنی مجلس رسیدگی خواهد شد.