به گزارش پارس نیوز، 

 طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۶۰ نماینده در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.

قبل از رأی‌گیری درباره فوریت این طرح تعدادی از نمایندگان درخواستی را مطرح کردند مبنی بر اینکه طبق ماده ۱۲۴ آیین‌نامه، رأی‌گیری به صورت علنی باشد بدان معنا که مشخص شود هر نماینده چه نظری نسبت به این طرح دارد. در این شرایط باید نمایندگان آرای خود را بر روی کاغذ با قید نامشان اعلام کنند. این درخواست به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۵۷ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالفت و هفت رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد.

این طرح که برای اولین بار یک‌بار از سوی محمدجواد فتحی نماینده تهران مطرح شده بود این بار از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی و همراهی جمعی از نمایندگان به هیئت‌رئیسه ارسال شد اما نتوانست رأی لازم را برای بررسی بدون اولویت در مجلس به خود اختصاص دهد روندی که موجبات نارضایتی برخی از نمایندگان را نیز فراهم کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی سایت «پارس» با ابراز تأسف ازنظر برخی از نمایندگان پیرامون طرح شفافیت آرا تصریح کرد: «این طرح به درخواست مردم از سوی بنده بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما متأسفانه آن‌طور که انتظار داشتم رویکردهای لازم از سوی نمایندگان برای بررسی این طرح در مجلس اتخاذ نشد».

وی خاطرنشان کرد: «با ارائه این طرح ما بنا داشتیم تا نحوه عملکرد نمایندگان مجلس شورای در جهت تحقق مطالبات مردم را به صورت شفاف و در قالب موضوعاتی چون رأی مشخص ارائه دهیم از این اظهارات و صحبت‌هایی که از سوی برخی از نمایندگان مطرح می‌شود برای بنده قابل توجیه نیست».

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تأکید کرد: «متأسفانه در روند فعلی مجلس شورای اسلامی این موضوع که ما در قوه مقننه با آن روبه‌رو هستیم قابل توجیه نیست که نماینده در پشت تریبون مجلس و تذکراتی که بیان می‌کند یک موضع دارد ولی در هنگام رأی دادن بر اساس منافع شخصی و شایدم گروهی رأی دیگری را اتخاذ می‌کند».

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: «اعلام مواضع نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره موضوعات مختلف سبب می‌شود تا مردم از آرا و نظرات نماینده‌ای که به آن رأی دادند مطلع شوند ازاین‌رو قطعاً دلیلی برای پنهان‌کاری و مخففی رأی دادن نمایندگان وجود ندارد».

وی با اشاره به اینکه دلیل موضع‌گیری و مخالفت برخی از نمایندگان با این طرح را نمی‌دانم تأکید کرد: «برای بنده واقعاً جای سؤال دارد که چرا برخی از نمایندگان مجلس نمی‌خواهند با مردمی که سبب واسطه حضور آن‌ها در قوه مقننه شدند صادق باشند».

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «طرح شفافیت آرای نمایندگان به‌جز موضوع اعلام علنی رأی نمایندگان موارد دیگری ازجمله میزان مؤثر بودن نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و نحوه تأثیر نمایندگان در طرح و لوایح را موردسنجش قرار می‌دهد از این امیدوارم در زمان بررسی در صحن علنی مجلس با رویکرد مثبت نمایندگان در رأی به این طرح روبه‌رو باشیم».

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی درباره اظهارنظر برخی از نمایندگان پیرامون اینکه این طرح مخالف منافع ملی است خاطرنشان کرد:  «قطعاً برای دوستان نماینده باید روشن کنم که قطعاً مشخص شدن آرای نمایندگان و نظرات آن‌ها در جهت خواسته مردم است و باید از آن تمکین کرد».

حاجی دلیگانی تأکید کرد: «واقعاً برای بنده سؤال است که چرا برخی از دوستان نماینده از ارائه نظرات و آرای خود به موضوعات مختلف در مجلس شورای اسلامی ابا دارند و سعی می‌کنند با طرح موضوعات مختلف در جهت ضربه زدن به طرح شفافیت آرا وارد عمل شوند».

وی تصریح کرد: «از منظر بنده صداقت و شفافیت مهم‌ترین رویکردهایی هستند که یک نماینده در مجلس شورای اسلامی باید به آن‌ها پایبند باشد چراکه این امر خواسته و مطالبه مردم است ازاین‌رو قطعاً مخالفت برخی از دوستان با طرح شفافیت آرا به‌دوراز منطق و آنچه مردم از نمایندگانشان درخواست دارند است».

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: «امیدوارم همکارانم در مجلس با دقت نظر بیشتری ما را در جهت تحقق و تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی همراهی کنند».