امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مراحل اصلی و فاز عملیاتی نهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از فردا با به کارگیری بخشی از قوای پروازی از ۷ پایگاه نهاجا و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی در منطقه عمومی اصفهان برگزار می‌شود.

امیر نصیرزاده با بیان اینکه این رزمایش از روز شنبه با گسترش هواپیما‌ها و جنگنده‌های این نیرو از کلیه پایگاه‌های نهاجا به پایگاه اصفهان آغاز شده است گفت: در این مرحله ده‌ها فروند از انواع هواپیما‌های شکاری، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین به مدت ۲ روز به انجام مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش خواهند پرداخت.

وی افزود: در این رزمایش، هواپیما‌های بمب افکن سنگین راهبردی سوخو۲۴، اف۴، اف۵، اف۷، میگ۲۹، اف۱۴، صاعقه، هواپیما‌های سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیما‌های ترابری و پشتیبانی c ۱۳۰ به همراه انواع هواپیما‌های بدون سرنشین، کرار، ابابیل، آرش و کمان ۹۹ مجهز به موشک‌های نقطه زن، بمب‌های هوشمند برد بلند و اخلال گر راداری که از روز‌ها قبل به پایگاه شهید بابایی گسترش پیدا کرده اند، حضور دارند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: این رزمایش به منظور ارتقا توان رزم، تمرین اجرای طرح‌های عملیاتی و کسب الگوی مناسب جهت نبرد در شرایط واقعی و با بهره گیری از انواع هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین به صورت دو سویه برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

امیر سرتیپ نصیرزاده خاطر نشان کرد: اجرای عملیات رصد، شناسایی و عکسبرداری با استفاده از تصاویر هوایی پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین، انهدام اهداف هوایی و زمینی با استفاده از مهمات نقطه زن و هوشمند، عملیات گشت هوایی با استفاده از هواپیما‌های رهگیر مجهز به موشک‌های بومی به منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن، سوخت گیری هوایی و عملیات جنگ نوین برای مقابله با تهدیدات نوظهور دشمن از بخش‌های مهم این رزمایش است که در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود.

وی گفت: نمایش قدرت هوایی، انعکاس بخشی از قابلیت‌ها و توان رزمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها در خارج از رینگ پدافندی، دقت در نقطه زنی بمب‌ها و راکت‌ها در عملیات هوا به زمین و موشک‌های هوا به هوا با قدرت تخریب بسیار بالا، کنترل و هدایت آتش شکاری بمب افکن ها، رصد اطلاعاتی منطقه عملیات، از محور‌های مورد توجه فرماندهان در این رزمایش بزرگ هوایی است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: سامانه‌ها و تسلیحات بومی و ارتقاء یافته اعم از بمب‌های هوشمند سنگین و نیمه سنگین، انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری، انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به دست متخصصان داخل کشور در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش به نمایش گذاشته و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در این رزمایش که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با تکیه بر خودباوری کارکنان جوان و خودکفایی نیرو‌های مسلح، بخصوص نیروی هوایی الهی ارتش انجام می‌شود، خلبانان جوان، شجاع و آموزش دیده نیروی هوایی ارتش به همراه کارکنان فنی متخصص و متعهد با استفاده از تجربه گران‌بهای پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس، دانسته‌ها و تاکتیک‌های رزمی خود را اجرا خواهند کرد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: دشمن طی این سال‌ها با فشار همه جانبه به کشورمان تصور می‌کرد در بخش نظامی و به ویژه حوزه هوایی که تجهیزات محور است تاثیر گذاشته و بتواند توان دفاعی کشور ما را کاهش دهد، اما همانگونه که مشاهده می‌کنید ما رزمایش‌های متعددی را در شرایطی برگزار می‌کنیم که در اوج تحریم قرار داریم.

امیر سرتیپ نصیر زاده با اشاره به برگزاری سه رزمایش در سال جاری توسط نیرو‌های هوایی ارتش یادآور شد: برگزاری رزمایش یعنی مصرف قطعات و به کارگیری تجهیزات بسیار پیشرفته و شما در این شرایط به خوبی این توان را مشاهده می‌کنید این آمادگی و توان رزم بیانگر آن است که تحریم هیچ اثری در بحث نظامی نداشته و ما سالهاست که این تحریم‌ها را تجربه کرده و روی پای خود ایستاده ایم و هیچ اتکایی به بیگانگان نداریم و این که تحریم‌ها برداشته شده و یا ادامه پیدا کند تاثیری بر توان دفاعی کشور ما ندارد و این مهم به دلیل اتکای نیرو‌های مسلح کشورمان به توان داخل و جوانان است.

وی افزود: امروز به فضل الهی و با رهنمود‌های فرماندهی معظم کل قوا به سطح بالایی از توان و بازدارندگی دفاعی رسیده ایم که تماما به توان و منابع داخلی متکی است.