«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفر منطقه‌ای به منظور حل مناقشه قره باغ و طرح ابتکاری ایران برای حل این مناقشه و در اولین مقصد این سفر سه شنبه شب در رأس هیأتی وارد باکو شد، پس از ورود، بخش‌هایی از طرح ابتکاری جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در خصوص این سفر گفت: این سفر در چارچوب یک سفر دوره‌ای به آن دسته از کشور‌های منطقه که در پایان دادن به درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاثیرگذار هستند صورت می‌گیرد و هدف اصلی سفر ارائه ابتکار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این مخاصمه و رسیدن به صلح پایدار دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و به تبع آن منطقه است.

وی افزود: چارچوب این طرح ابتکاری آماده شده و در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان به مشورت گذاشته می‌شود و این طرح در چند مرحله می‌تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال جمهوری آذربایجان پایان دهد.

عراقچی موضوع پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را عنصری مهم در طرح ابتکاری ارائه شده ایران برشمرد و اضافه کرد: حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشردوستانه هم پایه دیگر این طرح را تشکیل می‌دهند.

عراقچی گفت: ترک مخاصمه و شروع گفت‌وگو‌ها با کمک کشور‌های تاثیرگذار، کمک کننده و تضمین کننده صلح از دیگر عناصر این طرح است.

وی افزود: ما در این خصوص با کشور‌های منطقه دیدار و مشورت خواهیم کرد تا با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد این طرح بتواند به نقطه‌ای برسد که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و همسایه و نزدیک یاد کرد و افزود: روابط گرمی بین ما وجود دارد و ما همواره از تلاش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغالی اش حمایت کرده ایم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بقیه کشور‌ها در منطقه و تغییر ناپذیری مرز‌ها یک اصل مهم و خدشه ناپذیر است که باید همچنان حفظ شود.

فرستاده ویژه رئیس جمهور به باکو افزود: ما در گذشته تلاش‌های زیادی برای صلح در منطقه کرده‌ایم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم که در این سفر هم با دوستان خود در جمهوری آذربایجان بتوانیم به تفاهم برسیم که این تفاهم به اجرایی شدن این طرح کمک خواهد کرد.

سید عباس عراقچی و هیأت همراه امروز (چهارشنبه) با مقامات جمهوری آذربایجان از جمله «جیحون بایرام اف» وزیر امور خارجه، «خلف حلف اف» معاون وزیر امور خارجه، «حکمت حاجی اف» دستیار رئیس جمهوری آذربایجان و «شاهین مصطفی یف» معاون نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

عراقچی پس از دیدار و گفت‌وگو‌ با مقامات جمهوری آذربایجان به مسکو و ایروان و در ادامه به آنکارا سفر خواهد کرد تا به تبیین طرح ابتکاری پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ بپردازد.

به گزارش فارس، پس از آنکه چندی پیش خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ خبر داد و گفت ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیروز (سه شنبه) از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره باغ و تصویب آن توسط مقامات عالی کشور خبر داد و گفت: عراقچی این طرح را در سفر به باکو، مسکو و ایروان مورد پیگیری قرار خواهد داد.