سعید خطیب زاده سخنگوى وزارت امور خارجه، در نشست خبرى خود ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینى گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته که راهپیمایی بزرگ اربعین این خروش عاشقان حسین (ع) در عراق و این راهپیمایی بزرگ شیعیان از سراسر دنیا اتفاق می‌افتاد به دلیل بیماری کرونا متاسفانه شاهد آن نخواهیم بود، ولی دل‌های مومنان و شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله از همه آیین‌ها و مشارب دینی امسال هم راهی کربلاست.

وی افزود: دعا می‌کنیم در سال آینده خبری از این ویروس شوم نباشد و دوباره همگی در این مسیر تا کربلای معلی راهپیمایی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: اتفاق و جنگی که در مرز‌های شمال غربی ایران در جریان است با حساسیت و دقت در حال بررسی است.

خطیب زاده یادآور شد: ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه چند دهه‌ای وجود ندارد. ضمن احترام به حاکمیت ارضی جمهوری آذربایجان باید هر چه زودتر توقف درگیری‌های نظامی رخ دهد برای گفتگو‌های سیاسی و زمان‌دار و ایران آماده است تمامی مساعی جمیله خود را به کار ببرد.

وی تاکید کرد: ایران طرحی را آماده کرده است که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان ما پیگیری خواهد شد. امیدواریم ارمنستان و جمهوری آذربایجان با رسالت تاریخی خود از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند و این دو کشور به حقوق اصلی که در مورد عدم تعرض به غیرنظامیان است را عایت کنند، چراکه ایران نمی‌تواند درگیری را در مرز‌های خود و تعرض به خاکش را تحمل کند؛ امیدواریم در چارچوب طرح ایران که در حال بررسی‌های نهایی است بتوانیم به این جنگ پایان دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: صریح و شفاف اعلام مى‌کنیم که در درگیرى قره‌باغ، باید اماکن غیر نظامى و جان افراد غیر نظامى محفوظ باشد، همه باید کمک کنند که آتش قره باغ خاموش شود و کسى به شعله ور‌تر شدن آن کمک نکند.

وی در بخش دیگری از نشست خود اظهار کرد: در سفر اخیر وزیر خارجه عراق و مراودات با مقامات عراقی موارد متعددی را همواره صحبت کرده و می‌کنیم و بعد از ملاقات‌های تهران بیانیه‌ای را صادر کردیم و مواضع خود را اعلام کردیم.

خطیب زاده ادامه داد: حفظ آرامش و ثبات سیاسی در عراق و احترام به مرجعیت جزء اولویت‌های ماست و تمامی مساعی جمیله ما در راستای کمک به دولت و ارکان حاکمیتی عراق است که اوضاع این کشور را آنگونه که خودشان می‌خواهند جلو ببرند. طرف‌های ثالث پنهان نمی‌کنند که در جهت خدشه وارد کردن به روابط ایران و عراق هستند. روابط ایران و عراق چند لایه است و کسى نمى تواند به آن خدشه وارد کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی هر کشوری حتی هر چقدر هم خطا کند در همسایگی ما، سعی می‌کنیم با توجه به سیاست حسن همسایگی تلاش کنیم به مسیر درست کنش‌های منطقه‌ای برگردد. امارات سال‌هاست که در مسیر غلط در برخی حوزه‌ها گام برمی‌دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره جزایر سه گانه از کسی اجازه نمی‌گیرد در مرزها و سرزمین خود چه اقداماتی را انجام دهد. جزایر سه گانه ایران در خلیج همیشه فارس بدون شک و قطعی متعلق به ایران است و این اظهارات نه حقی برای کسی ایجاد می‌کند و نه تاثیری بر اعمال حاکمیت ایران.