در شرایطی که کمتر از دو هفته به فراررسیدن روز برگزاری رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، دومین مناظره میان نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بامداد جمعه به وقت تهران برگزار شد.

دانشگاه «بلمونت»، واقع در شهر «نشویل»، ایالت «تنسی» میزبان این مناظره بود. این آخرین رویارویی تلویزیونی « دونالد ترامپ » و « جو بایدن » قبل از برگزاری انتخابات در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) به شمار می‌رود.

رسانه‌های آمریکا از ساعاتی قبل از آغاز این مناظره از تجمع تظاهرات‌کنندگان در محوطه اطراف دانشگاه بلمونت خبر دادند.

رویارویی بامداد جمعه در حالی برگزار می‌شود که «کمیسیون مناظره‌های ریاست‌جمهوری» به عنوان نهاد متولی برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به مجری برنامه امکان قطع میکروفون هر یک از نامزدها را در صورت پریدن به میان کلام نامزد دیگر داده است. 

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که در مناظره اول بارها ترامپ و بایدن حرف‌های یکدیگر را هنگام صحبت قطع کردند و گفت‌وگوی میان آنها بارها به هرج و مرج کشیده شد.

در زیر، مهم‌ترین نکات مربوط به این مناظره به صورت لحظه به لحظه آورده شده‌اند:

ویروس کرونا

نخستین سوال مناظره به ویروس کرونا اختصاص داشت. جو بایدن به مرگ ۲۲۰ هزار نفر بر اثر این بیماری اشاره کرد و گفت: «هر کسی که مقصر این همه مرگ است نباید رئیس‌جمهور ایالات متحده باقی بماند.»

دونالد ترامپ از عملکردش دفاع کرد و در پاسخ به نخستین سئوال گفت که این بیماری یک مشکل جهانی است.

دونالد ترامپ گفت زمانی که پروازهای چین را لغو کرده جو بایدن او را «بیگانه‌هراس» توصیف کرده است.

جو بایدن سخنانش را با گفتن این جمله به پایان رساند: «مردم، من از شما مراقبت خواهم کرد، من این [مشکلات] را خاتمه خواهم داد. من اطمینان حاصل خواهم کرد که برای عبور از مشکل برنامه خواهیم داشت.

ترامپ: نمی‌توانیم خودمان را در زیرزمین حبس کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از بازگشایی اقتصاد آمریکا گفت: «من می‌گویم ما داریم یاد می‌گیریم با [کرونا] زندگی کنیم. نمی‌توانیم خودمان را داخل زیرزمین حبس کنیم.»

او سپس خطاب به جو بایدن گفت: «او بضاعتش را دارد تا خودش را در زیرزمین حبس کند. مشخص است که از جایی حسابی پول به جیب زده است.»

بایدن: به سمت زمستان تاریک پیش می‌رویم

نامزد حزب دموکرات بار دیگر بر اینکه ترامپ برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ندارد تأکید کرد. او همچنین درباره اینکه واکسن کرونا ظرف چند هفته آینده آماده خواهد شد هم ابراز تردید کرد. او گفت: «این همان آدمی است که به شما می‌گفت این بیماری تا عید پاک از بین خواهد رفت. هیچ برنامه‌ای ندارد.»

وی سپس در ادامه گفت با افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا، آمریکا وارد «زمستان تاریک» خواهد شد. ترامپ این ادعا را رد کرد و گفت فکر نمی‌کند آمریکا در حال ورود به زمستان تاریک است.

دفاع ترامپ از بازگشایی مدارس

رئیس‌جمهور آمریکا از جو بایدن و دموکرات‌ها به دلیل اینکه از بستن اقتصاد آمریکا و مدارس حمایت می‌کنند انتقاد کرد. او گفت: «تنها کاری که ایشان انجام می‌دهد صحبت کردن درباره تعطیلی است.»

ترامپ در ادامه گفت: «ما تعطیل نمی‌کنیم. قصد داریم مدارسمان را باز کنیم... من یک پسر دارم، آزمایش کرونای او مثبت شد و از بین رفت. مسئله به سیستم ایمنی مربوط است. می‌خواهم مدارس را باز کنم.»

جو بایدن: باید یاد بگیریم راه برویم و آدامس بجویم

جو بایدن، دونالد ترامپ را بابت حمایت از بازگشایی مدارس بدون داشتن سیستم مناسبی برای اخذ آزمایش مسخره کرد.

او گفت: «لازم است ما یاد بگیریم راه برویم و همزمان با آن آدامس بجویم. باید بتوانیم، به صورت ایمن مدارس را بازکنیم ولی برای این کار به منابع نیاز است.»

ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا

جو بایدن در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص گزارش ادعایی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: «هر کشوری- فرق نمی‌کند کدام کشور باشد-در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

وی اضافه کرد: «درباره این انتخابات، ما می‌دانیم که روسیه، دخالت کرده، چین تا حدی دخالت کرده و حالا متوجه شده‌ایم که ایران هم دخالت کرده است. اگر من انتخاب شوم، آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

بایدن ادعا کرد قدرت‌های خارجی مانند روسیه دوست ندارند او در انتخابات پیروز شود چون می‌دانند که او با آنها برخورد سخت‌گیرانه‌ای خواهد داشت. او گفت: «می‌دانند که آنها را می‌شناسم و آنها هم مرا می‌شناسند.»

دونالد ترامپ در پاسخ گفت که جان راتکلیف گزارش داده که ایران و روسیه دوست ندارند او در انتخابات پیروز شود. وی در ادامه گفت: «هیچ‌کس با روسیه سخت‌گیرتر از ترامپ نبوده است.»

ترامپ علاوه بر این ادعا کرد که جو بایدن ۳.۵ میلیون دلار از روسیه پول دریافت کرده است. او گفت: «تو کلی پول از روسیه گرفته‌ای و احتمالاً هنوز هم می‌گیری.»

جو بایدن در پاسخ گفت: «من یک پنی از هیچ منبع خارجی در سراسر عمرم پول نگرفته‌ام.»

او سپس به عدم انتشار سوابق مالیاتی ترامپ اشاره کرد و خطاب به او گفت که یا سوابق پرداخت‌های مالیاتی خودش را منتشر کند و یا حرفی از فساد نزند.

بایدن گفت: «تو سوابق مربوط به یک سال را هم منتشر نکرده‌ای. چه چیزی را مخفی می‌کنی؟ چرا تمایل به انتشار آنها نداری؟ کشورهای خارجی به تو پول می‌دهند. روسیه به تو پول می‌دهد، چین پول زیادی می‌دهد. یا سوابق مالیاتی‌ات را منتشر کن و یا درباره فساد صحبت نکن.»

مشاجره بر سر حساب بانکی ترامپ در چین

بایدن در بخشی از حملات خود به ترامپ، پس از تأکید بر اینکه هیچ پولی از منابع خارجی نگرفته با اشاره به گزارش اخیر نیویورک‌تایمز که مدعی شده بود ترامپ یک حساب بانکی مخفیانه در چین دارد گفت: «الان متوجه شده‌ایم که رئیس‌جمهور یک حساب مخفی در چین دارد، بعد به من می‌گوید از این راه پول درمی‌آوری؟»

ترامپ برای دفاع از خودش گفت: «من حساب‌های بانکی زیادی داریم، همه‌شان فهرست شده‌اند و در همه جا هستند. من تاجر بودم و تجارت می‌کردم. آن حساب بانکی سال ۲۰۱۳ افتتاح و سال ۲۰۱۵ بسته شده بود. داشتم به تجارت در چین فکر می‌کردم، یک حساب بانکی افتتاح کردم و بعد هم بستمش.»

رئیس‌جمهور آمریکا، خانواده جو بایدن را به «جارو برقی» تشبیه کرد. او گفت: «ایشان معاون رئیس‌جمهور بوده، بعد پسرش، برادرش و آن یکی برادرش ثروتمند شده‌اند! عین جارو برقی هستند که پول را می‌بلعند.»

بایدن به ترامپ: داری با من رقابت می‌کنی

ترامپ به جو بایدن به دلیل ارتباط‌هایی که با افراد چپ‌گرا در حزب دموکرات دارد حمله کرد و گفت «کاملا هریس»، معاون بایدن حتی از برنی سندرز هم بیشتر گرایش‌های سوسیالیستی دارد.

بایدن در جواب ترامپ گفت: «ایشان فکر می‌کند دارد با فرد دیگری رقابت می‌کند. من همه آن آدم‌ها را شکست دادم چون با آنها مخالف بودم.»

او سپس خطاب به حضار گفت: «ایشان دارد با جو بایدن رقابت می‌کند.»

تلاش ترامپ برای معرفی خودش به عنوان فرد خارج از دایره سیاست

رئیس‌جمهور آمریکا بارها تلاش کرد جو بایدن را یکی از افراد هیئت حاکمه آمریکا و خودش را یک غیرسیاستمدار معرفی کند.

او بارها به بایدن گفت که یک سیاستمدار مثل همه سیاستمداران دیگر است و در جایی گفت: «معذرت می‌خواهم، ایشان ۴۷ سال این‌کاره بوده. من کمتر از ۴ سال است که وارد سیاست شده‌ام.»

جداسازی ۵۴۵ کودک مهاجر از والدین

مجری برنامه از ترامپ درباره گزارشی پرسید که فاش کرده فرزاندان ۵۴۵ کودک مهاجر که طبق سیاست‌های دولت آمریکا از والدینشان جدا شده‌اند، قادر به یافتن والدینشان نیستند. 

ترامپ در پاسخ گفت: «ما الان قوی‌ترین مرزها را داریم.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد دولت او در تلاش است کودکان را به والدینشان برگرداند و خیلی سخت تلاش می‌کند تا این کار انجام شود.

جو بایدن از سیاست ترامپ در جداسازی خانواده‌های مهاجران از یکدیگر انتقاد کرد و گفت هدف از این سیاست منصرف کردن مهاجران برای عبور از مرزهای جنوبی آمریکا است. او گفت: «این ما را به مضحکه تبدیل می‌کند.»

بایدن تأکید کرد چنانچه در انتخابات به پیروزی برسد ظرف ۱۰۰ روز اول حضورش در کاخ سفید برنامه‌ای برای اصلاح برنامه مهاجرتی ترامپ خواهد داد.

ترامپ در پاسخ مدعی شد قفس‌هایی که چند سال پیش رسانه‌ها منتشر کردند و کودکان مهاجر در داخل آنها حبس شده بودند در واقع مربوط به دولت اوباما بوده‌اند.

او پرسید: «فقط یک سئوال، این قفس‌ها را کی ساخت، جو؟ او هیچ کاری جز ساختن قفس برای حبس بچه‌ها انجام نداده.»

ترامپ مدعی شد در دولت او از مهاجران هم به خوبی مراقبت می‌شود و آنها در مجموعه‌هایی که بسیار پاکیزه هستند نگاه داشته می‌شوند.»

 نژادپرستی در آمریکا نهادینه‌شده است

بایدن، پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره وضعیت نژادپرستی در آمریکا را با صحبت کردن درباره خشونت پلیس آغاز کرد.

او گفت: «در آمریکا، نژادپرستی نهادینه‌شده وجود دارد.  ما هیچ‌گاه بر اساس این شعار که "همه مردان و زنان برابر زاده می‌شوند" نزیسته‌ایم.»

ترامپ در دفاع از عملکردش گفت که از زمان ریاست‌جمهوری آبراهام لینکلن هیچ‌کس به اندازه او به سیاه‌پوستان خدمت نکرده است.

بایدن اینکه ترامپ خودش را با لینکلن مقایسه کرده مسخره کرد و گفت: «این جناب آبراهام لینکلن، یکی از نژادپرست‌ترین روسای جمهوری است که در تاریخ مدرن داشته‌ایم.»

جو بایدن گفت: «او روی تک تک آتش‌های نژادپرستی هیزم می‌ریزد.» 

بایدن در بخشی از سخنانش گفت که این انتخابات به منزله به رأی گذاشته شدن شخصیت آمریکا است. او گفت: «شخصیت یک کشور به رأی گذاشته شده.»

ترامپ گفت: «برای من قیافه آدم‌های معصوم را نگیر، جو! آنها (مردم) می‌گویند که تو یک سیاستمدار فاسد هستی.»