فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در نشست تخصصی «تاثیر انتخابات آمریکا بر تحولات منطقه ای و بین المللی» اظهار داشت:  بایدن ۱۰روز گذشته جلو افتاده و به نظر می رسد طراحی ترامپ تیم است که اگر بتواند انتخابات را به شکایت و دعوا بکشانند و با روش های معمولی بنظر می رسد امکان پیروزی ترامپ وجود ندارد و از سویی امکان قانونی در کاخ سفید وجود دارد که با رای کم‌ در کاخ سفید بماند و به همین دلیل به سمت گزینه تقلب می رود.

وی افزود: در ساختار سیاسی آمریکا برگزاری انتخابات مردمی برای ریاست جمهوری دیده‌نشده و اگر در ۱۳آبان کسی پای صندوق رای نرود مشکل قانون اساسی وجود ندارد و انتخابات واقعی در آمریکا در نوامبر نیست بلکه در دسامبر است.

ایزدی ادامه داد: بخاطر این وضعیت قانون اساسی است که ترامپ می تواند در انتخابات شکست بخورد و در عین حال در کاخ سفید بصورت قانونی بماند و دلیل  اش این است که اگر به ۲۷۰رای الکترال نرسد مجلس نمایندگان رییس جمهور را انتخاب می‌کند.

وی با بیان اینکه اکثریت ایالت‌های آمریکا جمهوری‌خواه هستند و اگر به ۲۷۰نرسد به مجلس نمایندگان می‌رود، اظهار داشت: همه اینها به نفع ترامپ است ولی این به این شرط است که نتیجه انتخابات نزدیک باشد چون اگر فاصله‌دار باشد کار ترامپ سخت خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه در ۴۱سال گذشته ایران همواره یکی از موضوعات انتخابات آمریکا بوده است، اظهار داشت: در هفته های اخیر هم ترامپ و هم بایدن حرف زیادی زدند؛ به شهادت رساندن سردار سلیمانی در انتخابات آمریکا زیاد اشاره شد و درگیری نسبت به ایران همیشه در انتخابات آمریکا بوده است. 

سیاست ترامپ‌ فشار حداکثری بوده یعنی زانویمان را روی گردن ایران می‌گذاریم و آن قدر فشار می‌دهیم که یا ایران فروپاشی اتفاق بیفتد و یا به غلط کردم بیفتد و تسلیم شود اظهار داشت: فشار اعمال شد و هزینه هم داشت و در قسمت دلار و مشکلات اقتصادی اثر داشته ولی فروپاشی حکومت اتفاق نیفتاده و ایران تسلیم نشده و امتیاز بیشتر نداده است و حتی امتیاز های قبلی ذیل برجام را تا حدودی پس گرفته است. 

وی در پاسخ به این‌ سوال که آیا ترامپ اگر دوباره رییس جمهور شود فشار حداکثری را ادامه می دهد، گفت: این بستگی‌دارد که چه کسانی مسئولیت سیاست خارجی آمریکا را برعهده بگیرند ولی تجربه نشان داده که در آمریکا تیم سیاست خارجی دو دولت دوم عوض می شود و اینطور نیست که برای مثال یک نفر ۸سال وزیر امور خارجه بماند.

ایزدی ضمن اشاره به اینکه بایدن اگر رییس جمهور شود باید سیاست های فعلی را عوض کند و نقد دموکرات‌ها به ترامپ این است که از برجام خارج‌شدی و نتوانستی از اهرم برجام برای گرفتن گروگان‌های بیشتر استفاده کنی، اظهار داشت: دموکرات‌ها اگر رای بیاورند یا به برجام برنمی گردند و یا اگر برگردند بصورت مشروط برمی گردند.

وی با تاکید بر اینکه حالت فعلی در کشور خوب نیست که همه منتظر این هستند که چه کسی رای می آورد، تصریح کرد: ما به انتخابات آمریکا نباید بی‌تفاوت باشیم ولی اینکه‌ کشور معطل نتیجه انتخابات باشد برای کشور خوب نیست و در آمریکا این ذهنیت وجود داشت باشد که ایرانی‌ها از نظر فکری آمریکا را رها کرده‌اند و یک تغییر ریشه‌ای را در سیاست خارجی ایران را ببینند.