به گزارش پارس ، مشرق در گزارشی با ذکر این مقدمه ادامه داد: آنچه بیش از هر چیز دیگری در هر نهادی مهم است، نیروی انسانی است و هنر یک مدیر قبل از هر چیز ایجاد انگیزه و انرژی در بین کارکنان آن نهاد است.

این خبرگزاری هم اکنون دارای ۶۰ دفتر نمایندگی در مراکز استان ها و شهرستان های کشور است و ۳۰ دفتر نمایندگی نیز در کشورهای مختلف جهان دارد که ظرفیت بسیار بالایی برای بهره برداری دارد و می تواند نقش به سزایی در منطقه و کشورمان ایفا کند.

روزنامه ایران و گروه نشریات آن از جمله روزنامه های « الوفاق» به زبان عربی و « ایران دیلی» به زبان انگلیسی، « ایران ورزشی» ، و « ایران سپید» برای نابینایان به صاحب امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر می شوند.

دانشکده خبر با وظیفه تربیت خبرنگار هم از نهادهای تابعه خبرگزاری جمهوری اسلامی محسوب می شود.

همه کسانی که سکان مدیریت « ایرنا» را بر عهده گرفتند

محمدرضا شریف اولین مدیرعامل ایرنا محسوب می شود که در سال های اسفند ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۵۹ مسئولیت این رسانه را بر عهده داشته است.

کمال خرازی یکی دیگر از مدیران خبرگزاری ایرنا بوده است. خرازی مدیرعامل دهه ۶۰ ایرنا مردی است که ۱۰ آذرماه ۱۳۲۳ در تهران متولد شده است و مسئولیت هایی همچون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد.

خرازی در برهه ای (خرداد ۵۹ تا شهریور ۶۸) مسئولیت این رسانه را بر عهده داشت که درگیر دفاع از مرز و بوم خود در جنگ تحمیلی ۸ ساله بودیم. او در کنار مسئولیت خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ را نیز بر عهده داشت.

حسین نصیری سومین مدیرعامل ایرنا از شهریور ۶۸ تا شهریور ۷۱ بوده است و پس از او فریدون وردی نژاد این مسئولیت را بر عهده گرفت. او از شهریور ۷۱ تا مهر ۸۰ مدیرعامل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بود و پس از آن به وزارت امور خارجه رفت و سفیر جمهوری اسلامی در کشور چین شد و تا سال ۱۳۸۴ به عنوان سفیر فعالیت خود را در دولت ادامه داد.

وردی نژاد که تقریبا مدیرعامل دهه ۷۰ ایرنا محسوب می شود، منشاء اثر بسیاری از اقدامات از جمله راه اندازی دانشکده خبر و موسسه مطبوعاتی ایران بوده است.

عبدالله ناصری طاهری نیز نفر بعدی بود که سکان این رسانه را به دست گرفت و تا سال ۸۴ به مدت چهار سال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی را هدایت کرد.

احمد خادم المله مدیرعامل بعدی ایرنا بود که تنها به مدت یک سال از آبان ۸۴ تا مهر ۸۵ این مسئولیت را بر عهده داشت.

جلال فیاضی نیز از مهرماه ۸۵ تا اردیبهشت ۸۷ به عنوان مدیرعامل ایرنا برگزیده شد. او دارای فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران است و از جمله سوابق اجرایی و رسانه ای وی می توان به مواردی چون قائم مقامی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان و مدیرعاملی موسسه فرهنگی قدس اشاره کرد.

محمدجعفر بهداد که خبرنگار پارلمانی روزنامه کیهان محسوب می شد، در سال ۱۳۸۶ معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر احمدی نژاد شد و در سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ به عنوان مدیرعامل ایرنا معرفی شد.

پس از بهداد نوبت به علی اکبر جوانفکر رسید. جوانفکر پس از انقلاب وارد خبرگزاری ایرنا شد و مسئولیت دفتر خبرگزاری ایرنا در یاسوج و آبادان را بر عهده گرفت. او در دوران مدیریت عبدالله ناصری بر خبرگزاری ایرنا از این سازمان جدا شد و توسط احمد خادم المله دوباره وارد این خبرگزاری شد. وی دارای مدرک فوق دیپلم خبرنگاری از دانشگاه علامه طباطبایی (ره) است.

دوران پرحاشیه و پر تنش « ایران» و « ایرنا»

شاید دوران مدیریت جوانفکر را بتوان پرحاشیه ترین دوران مدیریت ایرنا معرفی کرد. جوانفکر در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۰ به دلیل آنچه که چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی دانسته شد به ۶ ماه و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی به ۶ ماه دیگر و در مجموع به یک سال زندان و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی محکوم شد.

از دیگر دلایل محکومیت جوانفکر مصاحبه او درباره عملکرد قوه قضائیه و سخنان دادستان کل کشور و همچنین توهین به حجاب اسلامی در ویژه نامه خاتون اعلام شد.

پس از محکومیت او به یک سال زندان، در ۳۰ آبان ۱۳۹۰ با برگزاری یک نشست مطبوعاتی در موسسه مطبوعاتی ایران اظهارات جنجالی خود را تکرار کرد و به حکم صادر شده اعتراض کرد.

پس از آن جوانفکر در ساختمان موسسه مطبوعاتی ایران توسط ماموران دادستانی بازداشت شد که با مقاومت برخی کارکنان روزنامه ایران روبرو شد و این مقاومت، درگیری در این روزنامه را شدت بخشید. روز بعد آن ماجرا، روزنامه ایران با تیتر سفید روی دکه های روزنامه فروشی قرار گرفت.

واکنش « بهارستان» به مطالب « ایران»

وظیفه ذاتی روزنامه ایران در دوران هر رئیس جمهوری، عمل به رسالت مهم اطلاع رسانی است اما در سال های آخر دولت دهم، این روزنامه از رسالت اطلاع رسانی خود فاصله گرفت.

عملکرد این رسانه که در سال های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد به عنوان بنگاه خبرپراکنی جریان انحرافی و همچنین حامیان رحیم مشایی تعبیر می شد، با تنش ها و مخالفت های بسیاری همراه بود. به طوری که حتی این واکنش ها و مخالفت ها به بهارستان رسید و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار مطلبی از سوی روزنامه ایران، اقدامات این روزنامه را محکوم کردند و آن را خلاف راهنمایی ها و هشدارهای مقام معظم رهبری دانستند.

آیا مدیران سابق جایی در رسانه دولت یازدهم خواهند داشت؟

با پایان یافتن دولت احمدی نژاد و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم باید منتظر تغییرات گسترده ای در روزنامه ایران و خبرگزاری رسمی کشورمان (IRNA) به عنوان پایگاه های اطلاع رسانی دولت یازدهم باشیم.

حال باید دید با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان منتخب مردم، روزنامه ایران و خبرگزاری رسمی کشورمان (IRNA) با چه ترکیبی کار خود را آغاز می کنند و وظیفه اطلاع رسانی خود را در این دولت اعتدال گرا چگونه ایفا می کنند؟

آیا حسن روحانی از مدیران سابق « ایرنا» و « ایران» استفاده می کند و یا ترکیب جدیدی را برای این رسانه ها در نظر می گیرد؟