به گزارش پارس ، باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز مطالعات خاورمیانه ؛" باربارا اسلاوین" نویسنده مقاله که پیشتر مقالات بسیاری را در مورد موضوعات مرتبط با کشورمان منتشر کرده است از پیروزی" حسن روحانی" رییس جمهور منتخب کشورمان بعنوان رویدادی" شگفت انگیز" یاد می کند و در این باره می افزاید" از زمان پیروزی شگفت انگیز" حسن روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشتر توجهات به سوی روابط ایران و آمریکا معطوف شده است و این در حالیست که پیروزی وی می تواند تاثیرات مهمی در خاورمیانه برجای بگذارد.

در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران روابط دو کشور به دلیل حمایت عربستان سعودی از عراق تحت حکومت" صدام حسین" دیکتاتور مخلوع آن کشور رو به سردی گراییده بود. روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود نیز به تفاهم نامه امنیتی ای که میان ایران و عربستان سعودی در سال ۱۹۸۸ میلادی منعقد شده بود اشاره کرد و اظهار داشت که بهبود روابط ایران و عربستان سعودی در صدر اولویت های وی قرار خواهد داشت.

وی همچنین خاطر نشان ساخت که ایران خواستار" روابطی دوستانه و نزدیک" با کشورهای همسایه می باشد. وی در مورد عربستان سعودی اظهار داشت که دو کشور نه تنها همسایه که با یکدیگر" برادر" هستند. پیش تر عربستان سعودی با هماهنگی دولت آمریکا با حضور نماینده ایران در کنفرانس بین المللی" ژنو ۲" مخالفت کرده بود. با این حال پس از پیروزی حسن روحانی پادشاه عربستان سعودی انتخاب وی به مقام ریاست جمهوری را به او تبریک گفت.

دولت فرانسه که پیش تر با حضور ایران در کنفرانس سوریه مخالفت می کرد با لحنی ملایم از حضور روحانی در این کنفرانس استقبال نمود. از سوی دیگر" بشار اسد" رییس جمهور سوریه و سایر حامیان وی نیز بر لزوم حضور ایران در کنفرانس" ژنو ۲" تاکید ورزیده اند. با این حال ارسال تسلیحات برای تروریست های سوری از سوی دولت آمریکا و به دستور" باراک اوباما" رییس جمهور آن کشور نیز تغییری در رویکرد ایران و به تبع آن در دیدگاه روحانی پیرامون سوریه بوجود نیاورده است. روحانی در کنفرانس خبری اخیر خود تاکید کرد که سرنوشت کشور سوریه را ملت سوریه تعیین خواهند کرد. وی در این کنفرانس تاکید کرد که طبق زمان بندی انجام شده سوری ها می توانند با شرکت رد انتخابات عمومی در سال ۲۰۱۴ میلادی سرنوشت سیاسی کشورشان را تعیین نمایند. "

نویسنده در پایان مقاله خود نتیجه گیری می کند که سیاست جمهوری اسلامی در قبال بحران سوریه تغییر نخواهد کرد و در توصیه ای به دولت" باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا از وی می خواهد تا از فرصت ایجاد شده و انتخاب رییس جمهور جدید در ایران استفاده کند. وی در این باره می افزاید" بسیار بعید است که موضع ایران در مورد بحران سوریه و سایر تحولات منطقه ای تغییر کند. دولت اوباما باید از فرصت ایجاد شده استقبال کرده و تلاش کند تا علاوه بر موضوع برنامه هسته ای در مورد مسائل دیگر نیز با ایرانیان به تعامل مستقیم بپردازد. دولت آمریکا می بایستی نقش جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای را برسمیت شناسد تا پس از آن از مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا نتیجه مطلوب حاصل شود. "