به گزارش پارس به نقل از فارس، اسناد جدیداً فاش شده از رسوایی آژانس امنیت ملی آمریکا پای باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور را هم به این افشاگری بی سابقه در تاریخ آمریکا باز کرده است.

ادوارد اسنودن، یکی از معاونان فنی سازمان سیا و از پیمانکاران آژانس امنیت ملی آمریکا در روزهای اخیر با افشای اسنادی فوق العاده محرمانه، از شنود تلفنی و اینترنتی دولت آمریکا از میلیون ها شهروند این کشور پرده برداشته و در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

روزنامه انگلیسی گاردین که اولین روزنامه افشا کننده جاسوسی آمریکا از شهروندان بود مستندات تازه ای منتشر کرده که نشان می دهند دولت آقای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در جاسوسی از شهروندان آمریکایی نقش داشته است.

طبق اسناد افشا شده از آژانس امنیت ملی آمریکا، برنامه مرموز نظارت و پایش از شهروندان که اطلاعات میلیون ها شهروند آمریکایی را در اختیار دولت این کشور قرار می داده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت این کشور آغاز شده و باراک اوباما آن را تا اواخر سال ۲۰۱۱ ادامه داده است.

این اسناد سه هفته پس از آن منتشر شده اند که روزنامه انگلیسی گاردین حدود سه هفته پیش برای اولین بار اقدام به انتشار اسناد طبقه بندی شده منتسب به « ادوارد اسناودن» کرد.

اطلاعاتی که آقای اسنودن درز داد از برنامه های گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا در جمع آوری اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی پرده برداشت.

بر اساس اطلاعاتی که وی منتشر کرد، سازمان امنیت ملی آمریکا از شرکت مخابراتی « ورایزن» ، یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی آمریکا، خواسته بود تا مکالمات تلفنی و فعالیت های اینترنتی شهروندان را در اختیارش بگذارد.

دولت آمریکا این طرح را تایید کرده و آنرا برای افزایش امنیت شهروندان لازم دانسته است. با این حال، فعالان حقوق بشر این برنامه اطلاعاتی دولت آمریکا را در تضاد با آزادی های فردی و حقوق شهروندان این کشور ارزیابی می کنند.