به گزارش پارس به نقل از فارس، نیکلاس برنز استاد دیپلماسی و سیاست بین الملل دانشگاه هاروارد کندی آمریکا در مقاله ای در پایگاه تحلیلی اندیشکده بلفر نوشت: پیروزی غیرمنتظره حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران حامل پیام های مهمی در آینده این کشور و مهمتر از همه روابط میان تهران و واشنگتن است.

در میان کاندیداهای حاضر در انتخابات، حسن روحانی تنها کسی بود که خط اعتدال و میانه روی را در مورد مسائل اقتصادی، اجتماعی و مسائل بین المللی در پیش گرفته بود.

برنز در ادامه یادداشت خود نوشت؛ انتخاب حسن روحانی بهترین خبر برای دولت « باراک اوباما» بود. شفافیت روحانی و دیپلماسی وی در موضوع هسته ای بیشتر از نگرش و رویکرد « محمود احمدی نژاد» و همچنین « سعید جلیلی» مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در دوران احمدی نژاد مورد استقبال قرار می گیرد.

بوی همچنین می نویسد: روحانی درک می کند که ایران چگونه به یک دولت منزوی در نظام بین المللی تبدیل شده است و تحریم های بین المللی چگونه جمعیت رو به رشد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

در ادامه این مقاله آمده است؛ ایران احتمالا به مذاکره با آمریکا، اروپا، روسیه و چین و حصول یک توافق اولیه به عنوان آخرین راهکار برای جلوگیری از وقوع جنگ باز خواهد گشت.

باراک اوباما نیز هفته جاری از برگزاری دور تازه مذاکرات با ایران استقبال کرد و تاکید کرد که زمان برای دیپلماسی همچنان باقی مانده است.

استاد دانشگاه هاروارد کندی نوشت: با این وجود، انتخاب روحانی برخلاف آنچه که عده ای می گویند اکسیر و نوشدارو نیست.

اولا، روحانی قویا از برنامه هسته ای ایران دفاع می کند و از سیاست های کلان آن عقب نشینی نخواهد کرد.

ثانیا، شکی نیست که سیاست های هسته ای ایران با نظر و مشورت « آیت الله علی خامنه ای» تدوین می شود. آقای خامنه ای کنترل سیاست خارجی ایران را در دست دارد. ایران قطعا اراده خود را برای مذاکره نشان می دهد اما بعید است امتیازات ویژه ای به آمریکا بدهد.

ثالثا، ایران همچنان به عنوان مهمترین چالش آمریکا در سال ۲۰۱۳ باقی می ماند. اوباما باید به انتخاب روحانی احترام بگذارد و بلندپروازی های آمریکا علیه ایران را کم کند. ظرفیت محدود ایران در فعالیت های هسته ای ایران را بپذیرد اما از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته ای جلوگیری کند.

وی نوشت: اوباما باید از بقیه جهان نیز کمک بگیرد. اسرائیل باید کمی صبور باشد و به آمریکا اجازه دهد روش خود را در پیش بگیرد. چین و روسیه باید فشار بیشتری به ایران وارد کنند و اگر مذاکرات به پیشرفت هایی دست یافت رهبران کنگره آمریکا باید از درخواست های غیرمنطقی خودداری کنند.

برنز در پایان نوشت: مسیر پیش رو برای تعامل با ایران همچنان پیچیده، غیر قابل پیش بینی و مخاطره انگیز باقی می ماند. به قول « رونالد ریگان» ، در برابر ایران اعتماد نکنید اما آن را بررسی کنید.