به گزارش پارس به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه تاجیکستان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵، گفت: دوستان وزارت خارجه هم در این گروه با آقای روحانی حضور دارند و همکاری می کنند.
 
وی ادامه داد: آقای روحانی باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی آمادگی برای برگزاری نشست با ۱+۵ وجود دارد. به هر حال ما در دوره انتقال هستیم و در این دوره یقینا آسان نیست که بخواهد این نشست برگزار شود. دو، سه هفته باید صبر کرد اما اینکه در کجا و چه زمانی این نشست انجام شود هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره تحولات اخیر در قطر نیز گفت: ایران و قطر روابط بسیار خوبی در ابعاد مختلف دارند و در بعد سیاسی روابط در بهترین وضعیت خود است هر چند که ما در برخی از امور محوری اختلاف نظر با یکدیگر داریم اما این مانع از داشتن روابط خوب سیاسی با یکدیگر نشده است. امیدوارم در زمان جدید _ که به آقای شیخ تمیم به عنوان امیر جدید قطر تبریک می گویم _ روابط دو کشور گسترش بیشتری یابد.
 
صالحی افزود: نظرات شیخ تمیم نسبت به توسعه و تعمیق روابط در زمان هایی که با وی گفت وگو داشتم بسیار دلگرم کننده و مناسب بود. امیدواریم در زمان جدید در ارتباط با موضوعات محوری که با هم در منطقه داریم نظرات مان به یکدیگر نزدیک شود، به خصوص در بحث سوریه که بحث مهم و محوری است که آثار بحران سوریه اگر به درستی با آن برخورد نشود می تواند صدمات سنگینی بر کل منطقه داشته باشد. امیدواریم آقای شیخ تمیم تامل ویژه ای بر موضوع سوریه داشته باشند و نسبت به سیاست های گذشته تجدیدنظر جدی داشته باشند تا کشورهای منطقه بتوانند با کمک یکدیگر بحران سوریه را به نوعی مدیریت کنند که هر چه زودتر مردم سوریه از این رنج نجات پیدا کنند و ریختن خون بی گناهان و کشتار هر چه زودتر متوقف شود و صلح و امنیت و ثبات به سوریه باز گردد.
 
وی افزود: در این صورت تمام کشورهای منطقه از این وضعیت بهره می برند در غیر این صورت اگر خلاء در سوریه ایجاد شود یقینا آثار فاجعه آمیزی برای کل منطقه خواهد داشت و هیچ کشوری مصون نخواهد بود.
 
وزیر خارجه تاکید کرد: امیدواریم شیخ تمیم نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. ایران از ابتدا همواره اعلام کرده با هر راه حلی که سوری سوری باشد و شائبه دخالت دیگران و تحمیل نسخه پیچیده شده از بیرون را نداشته باشد دست همکاری دراز می کند و معتقدم با توجه به انتقال قدرتی که در قطر روی داده این کشور وارد عصر جدیدی در تعاملات بین المللی خود با کشورهای منطقه و سایرین شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امیدواریم روابط دوجانبه ما هم در زمان امیر جدید شاهد گسترش و رونق باشد. ما آمادگی خود را برای آن اعلام می کنیم، امیدوارم که فرصتی پیش آید که من سفری به قطر هر چه زودتر داشته باشم و از نزدیک تبریکات خود را به ایشان اعلام کنیم و آمادگی ایران را برای تعامل جدی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، تجاری و… که می تواند تاثیرات شگرفی در صلح و امنیت و ثبات منطقه داشته باشد اعلام کنیم.
 
به گزارش ایسنا، صالحی در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به همراه خان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان با اشاره به مشترکات فرهنگی، تاریخی و زبانی دو کشور، خاطرنشان کرد: از زمان استقلال تاجیکستان روابط دو کشور رو به گسترش بوده است و از نظر روابط سیاسی در بهترین شرایط هستیم. در ابعاد تجاری و اقتصادی هم در انجام پروژه ها تا حد قابل قبولی توانسته ایم این روابط را دنبال کنیم بخصوص در زمینه ایجاد تونل، جاده، نیروگاه های برق آبی و پروژه هایی از این دست تمهیداتی اندیشیده ایم و در حال بررسی راه هایی هستیم که تسهیلات بیشتری برای ارتباط آسان تر دو ملت ایجاد کنیم.
 
وی افزود: پروژه انتقال گاز و فرآورده های نفتی و انتقال آب از تاجیکستان به ایران و همچنین راه آهن و جاده پروژه هایی است که کلیات آن به امضای روسای جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان رسیده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در حال امکان سنجی و تامین مالی این پروژه ها هستیم که با تحقق این پروژه ها، تحول چشمگیری در زمینه ترانزیت کالا و تبادل امکانات بالقوه و بالفعل ایجاد خواهد شد.
 
صالحی همچنین گفت: از حمایت های دولت دوست و برادر و ملت عزیزمان تاجیکستان در عرصه های بین المللی از ایران در خصوص برخورداری از حق صلح آمیز هسته یی تشکر می کنیم.
 
وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفت: آثار انتخابات در عرصه های بین المللی مثبت بوده است که در تعمیق روابط و گسترش آن با کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان تاثیرات خود را خواهد داشت زیرا در مورد یکسری از پروژه ها از نظر نقل و انتقالات مالی با محدودیت هایی مواجه بوده ایم که ناشی از تحریم ها بوده است. امیدواریم در سال ۹۲ شاهد گشایش های جدی در این زمینه باشیم.