به گزارش پارس ، « حسین رویوران» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو بافارس درباره انتقال قدرت در قطر گفت: دلایل متعددی می تواند مطرح باشد که یکی از مهمترین دلایل این تغییر بحث کنار گذاشتن « شیخ جاسم بن حمد آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه از سیستم باشد.

دو بعد تحول در قطر/حذف نخست وزیر در هماهنگ تر شدن با سیاست های کاخ سفید

رویوران افزود: شیخ جاسم همراه امیر پدر « شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» نقشی مهمی در کودتا ۱۹۹۵ داشت و وی در ابتدا ولیعهد بود که در مرحله بعد از ولیعهدی کنار گذاشته شد و به نوعی اکنون با خانه تکانی اخیر از کل سیستم حذف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حمد بن جاسم خودش از این تحولات اطلاع دارد، ابراز داشت که نخست وزیر قطر اکنون خانه ای در نیویورک خریده و با اطلاع از اینکه در حال حذف است آماده برای خروج از قطر شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه حذف نخست وزیر قطر و تغییر امیر این کشور با دخالت غرب در منطقه هدایت می شود، گفت: این تحول متناسب با تغییر سیاست های آمریکا در منطقه است، قطر ماموریت داشت با گروه های تکفیری سلفی ارتباط داشته باشد و این ماموریت اینگونه بود که آنها به سوریه بروند که قتلگاهی برایشان باشد، اما نه تنها این تروریست ها در سوریه نابود نشدند بلکه اکنون در حال ورود به عراق و لبنان و بحران آفرینی در این کشورها هستند و افزایش قدرت چشم گیری داشته اند.

رویوران با اشاره به اینکه سیاست های حمد بن جاسم عامل افزایش قدرت تکفیری ها در منطقه بوده است، ابراز داشت: آمریکا راهبرد خودش را تغییر داده و آنها در حال پیگیری راه حل سیاسی و مسالمت آمیز از طریق ژنو-۲ هستند.

تکفیری ها بازنده بازی قدرت در قطر/رابطه دوحه با اخوان همچنان ادامه خواهد یافت

وی تصریح کرد که تغییر در راس هرم قدرت در قطر با تغییراتی مدنظر کاخ سفید در زمینه عدم حمایت از گروه های سلفی تندرو هماهنگی کامل دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد که آمریکا در شرایط فعلی دنبال حرکت به سوی شرق آسیاست چرا که چین در حال گرفتن جایگاه اقتصادی آمریکا است، واشنگتن می خواهد خودش را در خاورمیانه جمع و جور کند تا شرایط مساعد برای تغییر استراتژی اش فراهم شود.

وی گفت: سیاست قطر در حمایت از تکفیری ها با سیاست جدید آمریکایی ها در منطقه همخوانی ندارد، به همین دلیل قطر باید تغییر چهره دهد.

رویوران در جمع بندی از تحولات جاری، گفت: تغییر ترکیبی از مسائل داخلی و خارجی است، در بعد داخلی بحث حذف نخست وزیر یک هدف اصلی است که دارای قدرت زیاد و شخصی خطرناک است؛ تغییر سیاست های منطقه ای آمریکا نیز بحث دوم این تحولات در قطر است.

وی درباره آینده رابطه قطر با گروه های اسلامگرا نیز ابراز داشت که ارتباط قطر با اخوان المسلمین چندان تغییر نخواهد کرد. دوحه همچنان از سوی کاخ سفید مامور ارتباط با اخوان است ولی ارتباط قطر با سلفی های تکفیر کاهش چشمگیری خواهد داشت.

این کارشناس منطقه اظهار داشت که سیاست شیخ تمیم و شیخ حمد در قبال غرب ادامه خواهد یافت و تحول خاصی در روابط با غرب نخواهند داشت.