به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، « ران پل» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت « کنتاکی» در مقاله هفتگی خود در روزنامه « واشنگتن تایمز» نوشت که در حالیکه بیش از یک دهه از جنگ آمریکا در خاورمیانه می گذرد، اما این کشور مطلقا هیچ عبرتی نگرفته است.

این سناتور جمهوریخواه در ادامه مقاله خود به افتتاح اخیر دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر اشاره کرده و نوشته است که اگرچه هدف از این دفتر کمک به عنوان محل جدیدی برای مذاکرات درباره چگونگی پایان بخشیدن به جنگ افغانستان عنوان شده است، اما بیشتر شبیه دولتی در تبعید به نظر می آید.

*پل: با وجود ۱۲ سال جنگ و اتلاف تریلیون ها دلار، طالبان در حال بازگشت است

پل اینطور نوشته است: بسیاری از ما سال ها است که درباره ضرورت خروج از افغانستان استدلال کرده ایم و در تمام آن سال ها به ما گفته شد که ما نمی توانیم این کشور را ترک کنیم. اگر در حال حاضر افغانستان را ترک کنیم، طالبان برخواهد گشت. خب حدس بزنید که بعد از ۱۲ سال و صرف تریلیون ها دلار و بعد از مرگ بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ آمریکایی و احتمالا مرگ بیش از ۵۰ هزار غیر نظامی و جنگنده افغان، طالبان به هر حال در حال برگشتن است!

این سناتور آمریکایی نوشته است: ما بعد از یک دهه جنگ عراق را ترک کردیم و این کشور به مراتب در مقایسه با زمانی که در سال ۲۰۰۳ به آن حمله کردیم، وضعیت وخیم تری دارد. بعد از هدر رفتن تریلیون ها دلار و کشته شدن ده ها هزار نفر، عراق یک مکان ویران، خطرناک و پرخشونت است و القاعده در آن حضور دارد. هیچ فرد معقولی این روزها تصور نمی کند که آمریکا پیروز عراق بوده است. ما هیچ عبرتی از آن (جنگ عراق) نگرفتیم.

سناتور پل در ادامه با اشاره به اینکه تمام آن چیزی که آمریکا از جنگ افغانستان دارد، اتلاف تریلیون ها دلار پول و مرگ هزاران نفر است، نوشت: افغانستان یک کشور ویران با یک حکومت ضعیف و دست نشانده است و در حال حاضر ما با همان کسانی که ۱۲ سال با آنها جنگیده ایم و خود را آماده بازگشتن به قدرت می کنند، مذاکره می کنیم. باز هم درس عبرتی نگرفتیم.

پل در ادامه مطالب خود آورده است که: رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر به جای عبرت گرفتن از این ناکامی های بزرگ ناشی از سیاست های مداخله جویانه و سیاست خارجی شکست خورده، به ما می گوید که باید جنگ سوریه را آغاز کنیم!

این سناتور جمهوریخواه در پایان مقاله خود آورده است: ما از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون به حداقل ۵ کشور حمله کرده ایم. ما عملیات پهپادها علیه بسیاری از مکان های دیگر را اجرایی کرده ایم. ما چندین دیکتاتور را سرنگون و چندین ارتش خارجی را نابود کردیم. اما، نگاه کنید که چه دستاوردهایی داشتیم. بدیهی است. تمام این ها بی ربط بوده است.

این مقاله در حالی منتشر می شود که کاخ سفید که همواره ضمن حمایت مالی و تسلیحاتی مخفیانه از مخالفان نظام دمشق، مدعی رویکردی دیپلماتیک برای حل بحران جنگ داخلی سوریه بود، اخیرا مجوز علنی تسلیح شورشیان سوری را صادر کرده است.