علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (سه‌شنبه) در حاشیه برگزاری اجلاس IPU، در جمع کارکنان سفارت ایران در صربستان با بیان این موضوع که در این سفر شاهد علاقه‌مندی دولت و ملت صربستان به همکاری با ایران بوده است، گفت: سفر به صربستان بخش‌های مختلفی داشت،  اولین بخش این سفر مربوط به شرکت در کنفرانس بین‌المجالس بود که موضوع مهم چگونگی صیانت از حقوق و نظامات بین‌المللی را در دستور کار داشت.

وی افزود: این دستورکار در شرایطی به بحث گذاشته شد که سیاست‌های آمریکا به یکی از لبه‌های پرتگاه برای حقوق و نظامات تبدیل شده است.

آمریکا اهمیتی برای نظامات بین‌المللی قائل نیست

رئیس مجلس ادامه داد: رفتارهای آمریکا حاکی از آن است که این کشور وقعی به نظام‌های بین‌المللی نمی‌نهد و تعهدات بین‌المللی را اجرایی نمی‌کند.  نتیجه این رفتارها در صحنه بین‌المللی آشفتگی ایجاد کرده که فقط به ایران نیز منحصر نمی‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: آمریکا بسیاری از گفتگوها و معاهدات را زیرپا می‌گذارد.  اگر این بی‌تعهدی از سوی دیگر کشورها نیز ادامه پیدا کند، چه سرنوشتی در انتظار بشریت خواهد بود.

وی گفت: آمریکا از معاهده موشکی با روس‌ها که با هدف جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی پس از سال‌ها مذاکره به‌دست آمده بود، به راحتی خارج شد و آن را زیرپا گذاشت.  نتیجه این اقدام را می‌توان در آغاز یک مسابقه تسلیحاتی بسیار خشن در سطح دنیا دید.  همچنین واشنگتن توافق با اروپا و چین را نیز برهم زدند و از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدند.

رئیس مجلس با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران پس از سال‌ها ماجراجویی علیه کشورمان به امضا رسید، خاطرنشان کرد: باراک اوباما دو نامه به ایران فرستاد و از تمایل خود برای مذاکره در زمینه اتمی صحبت کرد. در همین رابطه بحث بسیاری درباره اینکه با آنها  مذاکره کنیم در داخل صورت گرفت و درنهایت با شروطی که گذاشته شده، آنها پذیرفتند غنی‌سازی در ایران انجام شود و تحریم‌ها را بردارند.

آمریکا به بی‌نزاکتی در سطح بین‌المللی دامن می‌زند

لاریجانی تاکید کرد: پس از دو سال مذاکره با ۱+۵ به توافقاتی رسیدیم که با تایید شورای امنیت و سازمان ملل متحد این توافق تثبیت شد؛ آمریکا از این توافق نیز به‌راحتی خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد. تمام این موارد نمونه‌هایی از بی‌نزاکتی در سطح بین‌الملل است که آمریکایی‌ها به آن دامن می‌زنند و ناامنی و بهم‌ریختگی در نظامات بین‌المللی به وجود می‌آورند.

وی با تشریح بخش دوم سفر خود به بلگراد که شامل مذاکرات دوجانبه میان ایران و صربستان می‌شود، اضافه کرد: با توجه به وجود علاقه بین دو کشور، اقتضا می‌کرد در زمینه‌های مختلف بسترهای گسترش روابط را فراهم کنیم و برداشت من از مذاکرات با نخست وزیر و رئیس جمهور صربستان این است که علاقه‌مند به همکاری با ایران در مسائل اقتصادی، علمی و فرهنگی هستند به همین جهت زمینه‌های این همکاری را باید دوطرف فراهم کنند.

رئیس قوه مقننه با تحسین تلاش‌های کارکنان سفارت ایران در صربستان برای نزدیک شدن بیشتر روابط دو کشور، ادامه داد: امنیت در کشورمان به دلیل آن است که دشمنان می‌دانند که درگیری با ایران بسیار پرهزینه برای آنها خواهد بود و این موضوع دستاورد انقلاب اسلامی،  دفاع مقدس و پایداری‌های ملت ایران است.

لاریجانی بیان کرد: ایران پای توافق هسته‌ای ایستاده بود، اما قصد آمریکا از برهم زدن توافق با هدف به دست آوردن منافع بیشتر از آن و البته غلبه بر کشورمان است.

وی با بیان این موضوع که در توافق هسته‌ای تعهدات دوطرفه است و برای متعهد بودن یک طرفه منطقی وجود ندارد، گفت: رهبر انقلاب در این‌باره فرمودند «اگر اکنون مقابل آنها ایستادگی نکنیم، باید جاهای دیگر به آنها امتیاز داد» که نکته کاملاً درستی است.

ضرورت تحمل دوران سخت تحریم به صورت مشترک

رئیس مجلس با بیان اینکه باید برای رفع فشارهای اقتصادی در دوران تحریم راه‌حل پیدا کرد، گفت: دولت و مجلس باید تلاش کنند فشارهای اقتصادی بر مردم کشور کم ‌اثر شود.  برای این موضوع وفاق درونی اهمیت فراوان دارد و باید این دوره سخت را مشترکاً تحمل کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه نتیجه مقاومت در مقابل تهدیدها نتیجه بزرگی خواهد بود، اظهار داشت: اگر عاقلانه از ظرفیت‌های علمی و اقتصادی کشور در دوران تحریم استفاده کنیم به اقتدار بیشتری خواهیم رسید و تاب‌آوری کشور را در مقابل اینگونه سیستم‌ها بیشتر خواهد کرد.

ضرورت رفتارهای دیپلماتیک برای شکست فشارهای آمریکا

وی، تلاش‌های دیپلماتیک را برای شکستن فشارهای وارده و رفتارهای آمریکا ضروری دانست و گفت: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید مرجعی برای تسهیل روابط اقتصادی کشور باشند و با مذاکره با کشورهای خارجی، علاقه‌مندی برای یافتن راه‌حل ایجاد کنند.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی، افزود: کار وزارت امور خارجه و سفارت‌ها بسیار نسبت به گذشته اهمیت بیشتری دارد و این نهادها باید با تمام وجود در یافتن راه‌حل مشکلات اقتصادی گام بردارند.

لاریجانی با ابراز خرسندی از آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های صربستان و راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در این کشور نیز، گفت: زبان فارسی میراثی گرانقدر است که باید از آن صیانت شود. هرچه زبان فارسی گسترش پیدا کند، پشتوانه خوبی برای ملت ایران خواهد بود.

وی ابزار امیدواری کرد که در دوران تحریم با همبستگی بیشتر ملت و پرهیز از فردگرایی بتوانیم با سلامت از سختی‌ها گذر و شرایط را به نحوی فراهم کنیم که مردم کشور زندگی خوبی داشته باشند.

رئیس مجلس  با بیان اینکه رسانه‌های مختلف جهان برای ایجاد یاس در اراده مردم و تضعیف روحیه ملت تلاش می‌کنند،  تاکید کرد: ایرانیان با ذکاوت هستند و تجربه بسیار عمیقی در تشخیص مسیر صحیح خود دارند.  همبستگی ملی برای عبور از این شرایط بسیار ضروری است.

در ادامه این جلسه، حسین ملاعبداللهی سفیر ایران در بلگراد توضیحات اجمالی در رابطه با وضعیت روابط میان ایران و صربستان ارائه کرد.

وی گفت: برگزاری جشنواره فیلم ایرانی و جشنواره موسیقی ایرانی در صربستان، تاسیس اتاق ایران در دانشگاه بلگراد، آموزش زبان فارسی، تحصیل ۴۰۰ دانشجو در صربستان در رشته زبان فارسی، مناسبات فعال در حوزه سیاسی، موفقیت های تجاری با افزایش حجم تجارتبرخی از دستاوردهای ایران در صربستان به شمار می‌رود.